Examensarbete
Jesper Samuelsson - Lärande även för lärare!
Förutsättningar för organisatoriskt lärande i teknisk utbildning
Juni 2025
Populärvetenskaplig sammanfattning av arbetet
Lärande även för lärare!
– ett examensarbete i samarbete med CEE
Hur utvecklas undervisning egentligen inom ingenjörsutbildningen? I sitt examensarbete undersöker Jesper Samuelsson sambanden mellan organisatoriskt lärande och lärares beslut om kursutveckling inom ingenjörsutbildning samt vilka hinder och främjande faktorer som påverkar dessa processer. Studien bygger på 15 djupintervjuer med lärare vid tre tekniska lärosäten i Sverige och analyseras genom ett teoretiskt ramverk för organisatoriskt lärande.
Viktiga resultat i rapporten är att:
- Kursutveckling sker ofta individuellt och informellt
- Samtalsklimatet spelar roll – samtalets uppfattade nytta, kollegiala relationer, ämnestillhörighet och upplevda gränser för ansvar påverkar hur och vad som delas vidare i organisationen.
- Stödjande strukturer för organisatoriskt lärande saknas ofta – även om viljan finns, är incitamenten för gemensam förståelse av varandras tolkningar och utmaningar begränsade.
Varför är detta viktigt att veta?
Detta blir särskilt viktigt i en tid då svenska ingenjörsutbildningar står inför stora utmaningar: ökade krav från samhälle och myndigheter (rättssäkerhet, breddat deltagande, hållbar utveckling), minskade resurser relativt kostnader, samt återkommande problem som låg genomströmning, snedrekrytering och studenters psykiska ohälsa. Samtidigt är behovet av fler ingenjörer i Sverige stort.
Rapporten visar att kursutveckling oftast sker trots organisatoriskt lärande, snarare än tack vare det. Det innebär att högskolan riskerar att gå miste om värdefull kunskap och erfarenhet när idéer inte sprids eller fångas upp. Universitetens lärarlag kan därför behöva arbeta på nya sätt för att effektivare lösa sina befintliga utmaningar.
Vägar framåt
För att bättre ta vara på lärares engagemang lyfter rapporten fram flera förslag, bland annat: uppmuntra kollegialt ägandeskap av lärande och utveckling, bygga små stöttande och långsiktiga utvecklingsteam och skapa regelbundna sammanhang för pedagogisk reflektion.
Rapporten vänder sig till alla som är intresserade av högskolepedagogik, utveckling och förbättring inom akademin – oavsett om du är lärare, student, pedagogisk utvecklare eller del av ledningen.
******************************************************************************
Learning for teachers too!
– a master’s thesis supervised by CEE
What does course development within engineering education really look like? In his master’s thesis, Jesper Samuelsson investigates the relationship between organisational learning and teachers’ decisions regarding course development in engineering education, as well as the barriers and enabling factors that shape these processes. The study is based on 15 in-depth interviews with teachers at three Swedish technical universities and is analysed through a theoretical framework for organisational learning.
Key findings from the report:
- Course development is often individual and informal
- The conversational climate matters – the perceived usefulness of discussions, collegial relationships, disciplinary belonging, and boundaries of responsibility all influence what is shared and carried forward in the organisation.
- Supportive structures for organisational learning are often missing – despite engagement, incentives for shared learning and collective understanding remain limited.
Why is this important?
This becomes especially important at a time when Swedish engineering education faces major challenges: increasing demands from society and authorities (such as legally fair examination, broader participation, and sustainable development), declining resources relative to costs, and recurring quality concerns such as low graduation rates, recruitment imbalances, and students’ mental health issues. At the same time, the demand for more engineers in Sweden are huge.
The report shows that course development often occurs despite, rather than because of, organisational learning. This means that universities risk losing valuable experience. Teaching teams may therefore need to work in new ways to address these challenges more effectively.
Ways forward
To make better use of teachers’ engagement, the report suggest several actions: encouraging collegial ownership of learning and development, building small supportive and long-term development teams, and creating regular arenas for pedagogical reflection.
This report addresses everyone interested in higher education pedagogy, development, and improvement in academia – whether you are a teacher, student, educational developer, or part of university leadership.