Hoppa till huvudinnehåll

Civilingenjör i teknisk matematik

300 högskolepoäng · 5 år · Civilingenjörsexamen

Programmet Teknisk matematik vänder sig till dig med ett starkt intresse för matematik och dess många användningsområden. Här fördjupar du dig i matematik och programmering, med fokus på att formulera, analysera och validera matematiska modeller. 

Om utbildningen

Matematiken är teknikens och vetenskapens språk och har alltid varit ett kärnämne för en civilingenjör. Matematik är en del av vardagen, ofta utan att vi märker det – från väderprognoser till prissättning av värdepapper. Den snabba utvecklingen inom datavetenskap och teknik har gjort matematiken ännu viktigare, till exempel för att effektivt analysera stora mängder information eller simulera komplexa processer. Utvecklingen har också ökat behovet av avancerad matematik inom många nya områden, såsom bioinformatik, AI, maskininlärning, medicin och ekonomi, där matematik används för att utveckla nya algoritmer. 

De matematiska ämnena har flera roller i utbildningen. De fungerar både som grundläggande kunskapsområden och som centrala verktyg inom tekniken. Du utvecklar din problemlösningsförmåga och lär dig arbeta matematiskt med problem – även sådana som inte är formulerade i matematiska termer från början.  

Utbildningen ges vid Lunds Tekniska Högskola, LTH, som är den tekniska högskolan vid Lunds universitet. Du läser en stor del av utbildningen vid Matematikcentrum, som har en bred verksamhet – från teoretisk forskning till praktiska tillämpningar av matematik inom ett stort antal områden. Att LTH är en del av Lunds universitet ger dig möjlighet att utforska mindre etablerade tillämpningsområden för matematiken, till exempel inom biologi och medicin. 

Under utbildningen

Utbildningen har en teoretisk tyngd med fokus på problemlösning. Förutom matematik och programmering läser du tekniska och naturvetenskapliga ämnen, vilket ger programmet stor bredd, lär dig även att använda datorn i matematiskt arbete. Denna kombination ger programmet dess styrka och särprägel. 

Programmet består av ett obligatoriskt block, följt av specialiseringar och en valfri del. Det avslutas med ett examensarbete. 

Under det första året läser du grundläggande kurser i matematik, bland annat linjär algebra, endimensionell analys och en introduktionskurs i programmering. Du går också två profilkurser: Matematisk modellering och Matematisk kommunikation. Dessutom ingår grundkurser i fysik och mekanik. 

Ett genomgående tema under det andra året är fördjupningskurser i matematik och programmering samt kurser i statistik och reglerteknik Du läser även en grundläggande kurs i ekonomi. 

Det tredje året innehåller avancerade kurser där centrala begrepp och teorier inom modern matematik behandlas, med relevans både inom matematiken och i dess tillämpningar. 

Under fjärde och femte året väljer du en specialisering och fördjupar dig inom ett teknikområde där matematiken har en tydlig roll. Specialiseringarna omfattar i stort sett alla ingenjörsområden där matematisk modellering och simulering är viktiga verktyg. 

Karriär och framtid

Efter examen har du specialistkompetens som matematiker inom ett teknikområde och dina möjligheter på arbetsmarknaden är breda.  

Arbetet är ofta omväxlande och kan innebära utveckling eller forskning kring avancerade tekniska produkter, system och teorier. Många arbetar i team där de bidrar med matematisk specialistkunskap. För detta är du väl förberedd genom den träning i kommunikation och modellering som ingår i utbildningen. 

Du kan arbeta i olika branscher och roller, till exempel inom bioinformatik, AI, maskininlärning, medicin och finans. Det finns också möjligheter att arbeta som forskare, entreprenör eller vid innovationsbolag.

Bred utbildning som lönar sig

Alla LTH:s ingenjörsprogram är breda utbildningar som ger dig en solid grund att stå på. Som ingenjör kan du bidra till – och skapa nya lösningar för – en hållbar samhällsutveckling och en grön, miljövänlig omställning.

Som utbildad ingenjör har du hög ingångslön. För 2025 rekommenderar fackförbundet Sveriges Ingenjörer att civilingenjörer begär minst 41 000 kronor per månad i ingångslön. Medellönen, som varierar beroende på bransch, arbetsuppgifter och erfarenhet, är 49 000–71 000 kronor.

Beräkning och simulering: Bygger en grund av generella verktyg för modellering och beräkning av komplexa system och fenomen inom natur och industri. Kontakt: Tony Stillfjord, tony.stillfjord@math.lth.se

Beräkningsmekanik: Behandlar fysikaliska begrepp och matematiska metoder som är centrala för analys och modellering inom till exempel energi-, fordons- och flygindustrin. Kontakt: Mathias Wallin, mathias.wallin@solid.lth.se

Bildanalys och maskinintelligens: Maskininlärning, artificiella neuronnät och AI utvecklas snabbt, särskilt inom bildanalys och datorseende. Exempel på tillämpningar är autonom fordonsnavigering och ansiktsigenkänning. Kontakt: Kalle Åström, karl.astrom@math.lth.se och Mikael Nilsson, mikael.nilsson@math.lth.se

Biologisk, ekologisk och medicinsk modellering: Fokus ligger på matematisk och statistisk modellering, simulering och beräkning inom biovetenskaperna. Exempel är analys av extremvärden i klimatmodeller och simulering av biologiska system. Kontakt: Johan Lindström, johan.lindstrom@matstat.lu.se

Finansiell modellering: Ger kunskap om grundläggande teorier för finansiell risk, riskhantering, värdering och prissättning, till exempel inom options-, försäkrings- eller elmarknaden. Kontakt: Magnus Wiktorsson, magnus.wiktorsson@matstat.lu.se

Matematik – teori och metodutveckling: Genom kurser i modern matematisk analys, abstrakt algebra och inom en rad tillämpningsområden ges förutsättningar att delta i aktuell matematisk forskning eller avancerad metodutvecklingsarbete. Kontakt: Niels Christian Overgaard, niels_christian.overgaard@math.lth.se

Programvara: Lär dig hur stora programvarusystem utvecklas – från kravställning och avancerade programmeringstekniker till testning. Utbildningen täcker hela utvecklingsprocessen. Kontakt: Per Andersson, per.andersson@cs.lth.se

System, signaler och reglering: Bygger en bred bas av matematiskt systemvetenskapliga verktyg och teorier. Komplexa signal- och informationsintensiva system blir allt vanligare, till exempel inom säkerhets- och fordonsindustrin. Kontakt: Björn Olofsson, bjorn.olofsson@control.lth.se, Lars Wallman, lars.wallman@bme.lth.se, och Martin Stridh, martin.stridh@bme.lth.se.

Lunds universitet har förstaplatsen i världen i QS World University Ranking: Sustainability 2026, som rankar hållbar utveckling vid lärosäten i världen. 

Hållbar utveckling är en integrerad del i alla LTH:s utbildningar och du får kunskap och verktyg för att i framtiden arbeta med viktiga områden och påverka samhällsutvecklingen.  

Utbildningen i Teknisk matematik lär dig att arbeta med lösningar för flera av de globala målen, särskilt:

  • Hållbar energi för alla
  • Hållbar industri, innovation och infrastruktur
  • Fredliga och inkluderande samhällen

Anmäl dig till utbildningen

Behörighet

Grundläggande behörighet

samt

  • Matematik 4 (eller äldre kurs Matematik E)
  • Fysik 2
  • Kemi 1

Examen

Civilingenjörsexamen i Teknisk matematik
Master of Science in Engineering, Engineering Mathematics

Intervjuer

Emma Törner. Foto.

Jag uppskattar att få arbeta med medicin och sjukvård, i en bransch som verkligen gör skillnad. Att få göra något viktigt och samtidigt längta efter att gå till jobbet varje dag.

Emma Törner, statistisk programmerare, AstraZeneca

Civilingenjören Emma Törner bidrar till läkemedelsutveckling med sina kunskaper inom programmeringen. Hon är en av de första som ser resultatet av många år av forskning.

Sedan några år tillbaka, kort efter sin examen som civilingenjör i teknisk matematik, har Emma arbetat som statistik programmerare på AstraZeneca. Där arbetar hon med kliniska studier för läkemedelsutveckling inom hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes. Kliniska studier samlar in data från tusentals patienter och är det sista steget läkemedelsutvecklingen från idé, genom molekyl till godkänt läkemedel.

-  Jag uppskattar att få arbeta med medicin och sjukvård, i en bransch som verkligen gör skillnad. Att få göra något viktigt och samtidigt längta efter att gå till jobbet varje dag. Jag märker att jag utvecklas, aldrig har tråkigt och hela tiden utmanas. Forskningen står aldrig stilla och ingen studie är den andra lik. Eftersom kliniska studier är ett av de sista stegen i läkemedelsutvecklingen har jag privilegiet att vara en av de första som ser resultatet av många år av forskning. Det är otroligt spännande!

Tillsammans med sina kollegor samlar Emma in data från kliniska studier i form av datum, mätvärden och händelser. Det blir en stor mängd data som ska vara både lätt att förstå och analysera. Det är en utmaning, eftersom alla kliniska studier har sina unika komponenter.

-  Vi förbereder data för alla individuella patienter och skapar sedan statistiska tabeller och figurer för att analysera studien som helhet. Hur lång tid tog det från det att en patient gick med i studien till det att patienten får en stroke eller en hjärtinfarkt? Hur har behandling med ett visst läkemedel förändrat en patients blodtryck och över hur lång tid? Jag skulle enkelt kunna svara på det om jag tolkade datan med mina ögon, men jag måste använda programmering. Min programmeringskod ska analysera data från tusentals patienter på exakt samma sätt, och det ska bli rätt varje gång.

Höjdpunkten under studietiden var examensarbete, berättar Emma. Hon hade redan under sin specialisering börjat intressera sig för att använda matematik och programmering för att beskriva biologi och medicin. 
-  Jag fick möjligheten att göra mitt exjobb på avdelningen för Klinisk Fysiologi på Skånes Universitetssjukhus i Lund. Där fick jag modellera hjärtat och kombinera fysiologi med modellering. Ett otroligt spännande projekt! Exjobbet var ett bra avslut på studietiden för att boosta självförtroendet och få en insikt i vad som är unikt för mig och vad jag har att erbjuda arbetsmarknaden.

Läs hela Emmas berättelse 
Dölj Emmas berättelse 
Felicia Seemann. Foto.

Det är ett kreativt arbete. Ibland känns det lite som att vara en konstnär: Jag tittar på bilder, tolkar dem och letar inspiration.

Felicia Seemann, forskarstuderande, Lunds universitet

Felicia Seemann har en examen från LTH som civilingenjör i teknisk matematik. Sedan ett par år tillbaka är hon också forskarstuderande i Hjärt-MR-gruppen på Skånes universitetssjukhus i Lund.

Inom MR-tekniken – det vill säga magnetisk resonanstomografi – används magnetfält för att ta medicinska bilder av kroppen.

– Jag extraherar data från bilderna av hjärtat för att sedan applicera dem på matematiska modeller, säger Felicia.

Modellerna simulerar hur ett hjärta beter sig i olika situationer. Det blir en hjälp för läkarna när de ska diagnosticera och bestämma behandling.

– Den senaste tiden har jag på forskat mycket på relationen mellan tryck och volym i hjärtat, och hur man kan studera denna med hjälp av matematiska modeller, vilket är väldigt spännande säger Felicia.

Hon ingår i en arbetsgrupp som består av ett 30-tal läkare, ingenjörer, sjukgymnaster, biomedicinska analytiker och MR-fysiker.

– Vi är en stor grupp, med många olika yrkesområden representerade. Som en röd tråd genom allas arbete går hjärtat. Alla vinner på det här samarbetet. Jag får kunskap om hjärtats funktioner av läkarna och mitt arbete hjälper dem att analysera hjärtats funktion.

– Det är ett kreativt arbete. Ibland känns det lite som att vara en konstnär: Jag tittar på bilder, tolkar dem och letar inspiration.

Kontakten med Hjärt-MR-gruppen fick Felicia Seeman redan när hon skrev sitt examensarbete på LTH.

– Då skrev jag en algoritm som automatiskt detekterar hjärtinfarkter i MR-bilder. Tidigare fick läkarna själva hitta och rita ut kanterna på infarkten i bilderna.

Algoritmen ingår nu i en mjukvara för medicinsk bildanalys som forskargruppen har tagit fram. Den används både av forskare och ute på sjukhus.

– Det är precis så jag vill jobba med matematik. Tillämpat, och med relativt direkta och konkreta resultat av det jag räknar på.

Men det var inte självklart att satsa på en forskarkarriär. Efter examen arbetade Felicia Seeman ett år som teknikkonsult och projektledare i Köpenhamn, men ganska tidigt kände hon att det inte riktigt passade. Hon ångrar ändå inte att hon testade.

– Jag lärde mig mycket om mig själv! Inte minst att det är den tekniska kärnan av något som jag vill jobba med.

Forskarkarriären går vidare och nu förbereder sig Felicia Seeman för att ge sig ut på ett forskarutbyte. Inom kort reser hon till Yale University, i Connecticut, USA. Där ska hon under sex månader delta i en forskargrupp och genomföra ett forskningsprojekt kring hjärtat.

– Jag vill fortsätta att forska och det går att göra både inom akademin och i näringslivet. Just att mitt arbete är direkt kopplat till verklighetens behov gör det väldigt spännande.

Läs hela Felicias berättelse 
Dölj Felicias berättelse 
Felicia Seemann. Foto.

Kurser

Dessa ämesområden och kurslistningar är till för att ge en överblick av programmets kurser. För LTH:s officiella kursinformation, se läro- och timplanen.

Läro- och timplanen på Studentwebben LTH

Ämnesområden

  • Matematik 28%
  • Matematisk modellering och kommunikation 6%
  • Fysik 6%
  • Programmering 4%
  • Datavetenskap 3%
  • Breddade ämneskunskaper 3%
  • Specialisering och valfria kurser 30%
  • Examensarbete 10%

Dator i utbildningen

Du behöver ha tillgång till dator, PC eller Mac, gärna bärbar som klarar den programvara universitetet tillhandahåller. Om programvara behöver köpas eller hyras anges det i kursplanen.

Läs mer om datorprestanda, programvaror och inköp: LTH:s råd om datorinköp.

Förutsättningar i studiemiljön

Studierna innehåller obligatoriska inslag som förutsätter att du kan arbeta självständigt och säkert i olika miljöer, till exempel laboratorier, verkstäder och vid fältstudier. Det krävs att du följer säkerhetsföreskrifter och anvisningar samt kan vistas i och lämna lokaler och byggarbetsplatser på ett säkert sätt. Studierna förutsätter även förmågan att följa och styra de studerade processerna.

Kontakt

Karin Cherfils-Karlsson. Foto.

Karin Cherfils-Karlsson

Studie- och karriärvägledare

karin.cherfils-karlsson@lth.lu.se
046–222 37 36

 

Ioanna Karageorgou

Internationell koordinator

ioanna.karageorgou@lth.lu.se
046-222 93 51

 

Magnus Oskarsson

Programledare

magnus.oskarsson@math.lth.se
046-222 85 38

 

Johan Hugosson. Foto.

Johan Hugosson

Programplanerare

johan.hugosson@lth.lu.se
046-222 74 95