Hoppa till huvudinnehåll

Civilingenjör i maskinteknik - teknisk design

300 högskolepoäng · 5 år · Civilingenjörsexamen

Maskinteknik med teknisk design kombinerar klassisk maskinteknik med industridesign. Du får fördjupad kunskap om hela processen för att utveckla produkter där teknik och design samverkar och integreras, och bygger en solid ingenjörskompetens för framtida samhällsutmaningar.

Om utbildningen

Idag förutsätter vi att produkter utöver att de är funktionella även  ska vara användarvänliga, lättförståeliga och ergonomiska. Men också utvecklade med hänsyn till ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet och etiska förhållningssätt. Inom industrin  betraktas design som ett självklart konkurrensmedel för att möta både användarens behov och marknadens krav. Genom design kan en produkt till exempel bli mer intuitiv och lätt att använda, mer ergonomiskt utformad eller mer i linje med ett företags visuella identitet och varumärkesprofil. 

Maskinteknik med teknisk design ger en helhetssyn på produktutvecklingsprocessen och samspelet mellan människa, teknik och samhället. Här kombineras kunskaper om naturvetenskap och teknik med färdigheter inom designområdet. Utbildningen riktar sig till dig som är kreativ och nyfiken, och som vill förena ditt intresse för teknik, matematik och design. 

En designingenjör ska kunna hantera framtidens utmaningar inom produktutveckling utifrån ett brett perspektiv där förmågan till projekt- och processledning blir en viktig kompetens. Utbildningen varvar teoretiska kurser med praktiska moment. Detta ger en unik kombination av kompetenser, där du som produktutvecklare får en djupare förståelse för både produktens funktion och hur den samspelar med användaren. Samtidigt utvecklar du den tekniska förmågan att hantera och lösa komplexa ingenjörsproblem. 

Under utbildningen

Utbildningen ges vid Lunds Tekniska Högskola, LTH, som är den tekniska högskolan vid Lunds universitet.   

Det unika i utbildningen är att flera olika  kunskapsområden kombineras, vilket innebär att du som designingenjör kommer ha en bred kunskapsbas att utgå ifrån och därmed ges förutsättningarna att kunna samarbeta med de många olika yrkeskompetenser som behövs för att utföra produktutvecklingsprocesser. Programmet integrerar kunskap och forskning inom naturvetenskap, teknik och design, och du utvecklar din förmåga att arbeta både systematiskt, analytiskt, kreativt och konstnärligt för att driva utvecklingen av framtidens produkter. 

I början av utbildningen läser du grundläggande kurser i naturvetenskap och maskinteknik tillsammans med studenter som läser till civilingenjör i maskinteknik. Parallellt läser du kurser som fokuserar på att utveckla din kreativa och konstnärliga förmåga som behövs för att behärska designämnet.  Under utbildningen genomför du flera projekt där du får fördjupa dina kunskaper, samtidigt som du får praktisk erfarenhet av att driva utvecklingsarbete från produktidé till färdig lösning. Kurserna i de två avslutande åren har ett tydligare designfokus och du jobbar mer självständigt med större projekt som utvecklar din förmåga att leda produktutvecklingsprocesser. Du har även möjlighet att läsa 30 hp valfria kurser där du kan fördjupa dig inom flera olika ämnen.  

Karriär och framtid

Som färdig civilingenjör inom Maskinteknik med teknisk design har du en bred och tvärvetenskaplig kompetens som öppnar dörrar till en mängd olika yrkesroller och branscher – både i Sverige och internationellt. Kombinationen av teknisk förståelse, designkunnande och förmåga att driva utvecklingsprocesser gör dig väl rustad för arbetsmarknadens krav och framtidens utmaningar. 

Du kan arbeta i roller som produktionsledare, projekt- eller processledare, produktutvecklare, konstruktör, designer eller forskare – ofta i gränslandet mellan teknik, användarbehov och affärsstrategi. Många designingenjörer arbetar inom teknik- och industriföretag, designbyråer, konsultföretag eller forskningsmiljöer, men utbildningen ger också en god grund för att starta eget och utveckla nya produktidéer från koncept till färdig lösning.

Bred utbildning som lönar sig

Alla LTH:s ingenjörsprogram är breda utbildningar som ger dig en solid grund att stå på. Som ingenjör kan du bidra till – och skapa nya lösningar för – en hållbar samhällsutveckling och en grön, miljövänlig omställning.

Som utbildad ingenjör har du hög ingångslön. För 2025 rekommenderar fackförbundet Sveriges Ingenjörer att civilingenjörer begär minst 41 000 kronor per månad i ingångslön. Medellönen, som varierar beroende på bransch, arbetsuppgifter och erfarenhet, är 49 000–71 000 kronor.

Lunds universitet har förstaplatsen i världen i QS World University Ranking: Sustainability 2026, som rankar hållbar utveckling vid lärosäten i världen. 

Hållbar utveckling är en integrerad del i alla LTH:s utbildningar och du får kunskap och verktyg för att i framtiden arbeta med viktiga områden och påverka samhällsutvecklingen.  

Utbildningen i Maskinteknik med teknisk design lär dig att arbeta med lösningar för flera av de globala målen, särskilt:

  • Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
  • Hållbar industri, innovationer och infrastruktur
  • Hållbar konsumtion och produktion

Anmäl dig till utbildningen

Behörighet

Grundläggande behörighet

samt

  • Matematik 4 (eller äldre kurs Matematik E)
  • Fysik 2
  • Kemi 1

Examen

Civilingenjörsexamen i Maskinteknik med teknisk design
Master of Science in Engineering, Mechanical Engineering with Industrial Design

Intervjuer

Stina Martin. Foto.

Det bästa med min utbildning är kombinationen av rena ingenjörskurser med designkurser som interaktionsdesign, estetik och designprojekt.

Stina Martin, student

Att få vara kreativ och skapa är något som länge legat Stina Martin varmt om hjärtat. Av en ren slump hittade Stina utbildningen Maskinteknik med teknik design på LTH i lund. Det var programmets designkurser som lockade henne, samt tanken på att flytta från Stockholm till en ny stad.

Det bästa med min utbildning är kombinationen av rena ingenjörskurser med designkurser som interaktionsdesign, estetik och designprojekt. Jag blir en produktutvecklare som inte bara förstår kundens behov, utan även tekniken bakom den.

Att vara student på LTH är väldigt kul, Lund är en fantastisk studentstad. Jag har varit engagerad inom Maskinsektionen, som är en del av teknologkåren, och då främst inom Näringslivsutskottet som arbetar med att föra näringslivet närmare studenterna. När jag var ordförande satt jag även med i Maskinsektionens styrelse som jobbar för att alla studenter som tillhör sektionen ska få en så rolig och givande studietid som möjligt.

I framtiden skulle jag gärna vilja arbeta med UX-design, vilket innebär designarbete som förbättrar användarnas upplevelse av en produkt eller tjänst. Intresset har vuxit fram under åren, bland annat efter att jag läst kurser inom interaktionsdesign och ergonomi. Jag har även läst en kurs inom Ingenjörsinriktad yrkesträning*, där jag gjorde ett internship på ÅR-Cartons utvecklingsavdelning. Under min tid på praktiken utvecklade jag förpackningars design och funktion, med fokus på användarvänlighet. Tiden där blev en bekräftelse på att UX-design är det område jag vill arbeta inom i framtiden.

Läs hela Stinas berättelse 
Dölj Stinas berättelse 
Emelie Strömshed. Foto.

Jag jobbar med att designa människor kan man säga, skrattar Emelie. Det finns så mycket fantastiskt man kan göra i ett användningsområde där teknik och 3D-printing kommer tillrätta.

Emelie Strömshed, medgrundare och designer, Anatomic Studios

Hon kallar sig en slow starter. Efter gymnasiet gjorde Emelie Strömshed ett aktivt val att resa, jobba och bo utomlands. Fyra år senare var det dags.

–Jag har alltid vetat att jag skulle plugga vidare på universitet. Jag älskar att vara hands on och att vara kreativ. Samtidigt märkte jag att jag hade en fallenhet för matte och naturvetenskap, teknik lockade också. När det började bli dags för universitet började jag titta på utbildningar, jag hade min bror i och tyckte att det var en väldigt fin stad, så jag visste att det var dit flytten skulle gå.

Hon lusläste alla beskrivningar av civilingenjörsutbildningarna och fastnade för maskinteknik - teknisk design. Även en vän som pluggade teknisk design i Luleå pratade gott om ämnet.

–Kreativitet, industridesign och klassisk maskinteknik som grund tilltalade mig väldigt mycket. Det viktigaste jag fick med mig från utbildningen är nog problemlösningsförmågan, de lärde ut en metodik som är mycket värdefull.

När hon gjorde sin master intresserade hon sig mer och mer för proteser. Idag är hon egenföretagare inom området och har varit det sedan examen.

– Min approach till teknik är att den ska användas där den gör nytta och bidrar till att förbättra och underlätta människors vardag. För mig är medicinteknik och proteser de optimala områdena där tekniken verkligen gör skillnad och skapar så mycket värde för användarna.

I samtal med professorerna matchade Emelie till slut rätt i ett projekt där hon kunde arbeta med fokus på armproteser och där hon kunde ta fram en digital process för att skräddarsy armproteser med hjälp av olika typer av 3D-teknik. 

Under masteruppsatsen fick hon hjälp av professorn på IKDC som var specialist på 3D-printing och sedan en forskare på elektroteknik som höll på med robotstyrda armproteser. Sedan fick hon kontakt med en ortopedingenjör på ortopedtekniska avdelningen på sjukhuset i Lund som jobbar med att bygga proteser och träffa patienter. I sitt arbete hade han tagit fram ett slags kosmetiskt koncept som klickas fast på benprotesen. Emelie och ortopedingenjören såg synergier, teamade ihop och sitter sedan dess på MINC i Malmö.

– Vi jobbar i ett gränsland mellan områden som väldigt sällan annars möts och det tycker jag är jättespännande! När man pratar proteser, tänker många att vi är ett medtech-företag, men det är vi inte. Man kan säga att vi förvandlar en medtech-produkt, ett hjälpmedel till att bli en modeaccessoar så att det blir en helt annan känsla att bära protesen. 

– Jag jobbar med att designa människor kan man säga, skrattar Emelie. Det finns så mycket fantastiskt man kan göra i ett användningsområde där teknik och 3D-printing kommer tillrätta. Det blir väldigt konkret och tilltalande hur jag använder verktygen. Jag älskar design och mode, framförallt mode som ett sätt att uttrycka sig på, så att även kunna addera de bitarna till mitt arbete och hjälpa användare att uttrycka sin stil genom sitt hjälpmedel, känns extra värdefullt. 

På frågan om vad som är det bästa med jobbet svarar Emelie att hon gör det hon verkligen brinner för – att vara kreativ och att kunna göra något bra för en annan människa.

– Det är allt vad jag någonsin önskat att jobba med och jag kan göra det med friheten att vara min egen, det är värt så himla mycket. Flexibiliteten med det lilla företaget innebär också en stor variation i arbetsuppgifterna – den helheten hade jag inte fått någon annan stans.

Emelies tips till blivande studenter:

– Gillar du kombinationen teori och praktik är teknisk design klockren. Dra nytta av tiden i Lund och de kontakter som skapas, engagera dig! Var inte rädd att prata med forskare verksamma inom områden du är intresserad av, använd de valbara poängen för att välja det som verkar kul. Åk på utbyte om möjligheten finns, det var väldigt givande!

Läs hela Emelies berättelse 
Dölj Emelies berättelse 
Emelie Strömshed. Foto.

Kurser

Dessa ämesområden och kurslistningar är till för att ge en överblick av programmets kurser. För LTH:s officiella kursinformation, se läro- och timplanen.

Läro- och timplanen på Studentwebben LTH

Ämnesområden

  • Matematik 12%
  • Teknisk design 23%
  • Elektroteknik 3%
  • Breddade ämneskunskaper 20%
  • Fysik 2%
  • Maskinteknik 20%
  • Examensarbete och valfria kurser 20%

Dator i utbildningen

Du behöver ha tillgång till dator, PC eller Mac, gärna bärbar som klarar den programvara universitetet tillhandahåller. Om programvara behöver köpas eller hyras anges det i kursplanen.

Läs mer om datorprestanda, programvaror och inköp: LTH:s råd om datorinköp.

Förutsättningar i studiemiljön

Programstudierna innehåller obligatoriska moment som förutsätter att du kan arbeta självständigt och säkert i en laborativ miljö, i verkstäder och i produktionsanläggningar samt vid studiebesök och fältstudier. Dessa moment ställer krav på förmåga att följa gällande säkerhetsföreskrifter och anvisningar samt att på ett säkert sätt kunna förflytta sig i och utrymma lokalerna. Momenten förutsätter också att man har förmåga att följa och styra de studerade processerna.

Kontakt

Gunilla Persson. Foto.

Gunilla Persson

Studie- och karriärvägledare

gunilla.persson@lth.lu.se
046–222 84 93

 

Sara Pereira. Foto.

Sara Pereira

Internationell koordinator

sara.pereira@lth.lu.se
046-222 92 45

 

Lisa Jonsson. Foto.

Lisa Jonsson

Programplanerare

lisa.jonsson@lth.lu.se
046-222 09 03

 

Dummybild.

Elin Olander 

Programledare

elin.olander@design.lth.se
046-2223633