Hoppa till huvudinnehåll

Livsmedelsteknik - Kandidatutbildning

180 högskolepoäng · 3 år · Kandidatexamen i livsmedelsteknik

Kandidatutbildningen i livsmedelsteknik vänder sig till dig som vill arbeta med livsmedel och måltider. Utbildningen fokuserar på hur teknik kan användas för att producera mat på ett säkert, resurseffektivt och hållbart sätt – idag och i framtiden. 

Om utbildningen

Livsmedelsteknik används vid all hantering och tillagning av mat: Från storskalig industriell produktion till småskalig, lokal verksamhet. Målet är att maten ska vara näringsrik, säker och samtidigt smaka bra.

Samtidigt är livsmedelsbranschen i ständig förändring och påverkas av många faktorer, allt från lagstiftning och regleringar till konsumenters behov och efterfrågan. Även globala händelser, som klimatförändringar och konflikter, påverkar tillgången till livsmedel. 

Kandidatutbildningen i livsmedelsteknik bygger på kunskap inom produktion, utveckling och kvalitet. Den tar upp allt från kostnadseffektiv skolmat och livsmedelshantering i butik till småskalig gourmetmat. Du får insikt i vad som påverkar matens kvalitet längs hela kedjan, från råvara till färdig produkt, och lär dig leda och utveckla livsmedelsverksamheter. 

Programmet vänder sig till dig som har minst nio månaders erfarenhet av arbete med livsmedel och måltider, till exempel som kock, inom storhushåll, butik eller livsmedelsindustrin.  

Utbildningen ges av Lunds Tekniska Högskola, LTH, som är den tekniska högskolan vid Lunds universitet. Inriktningen på processteknik för livsmedelsproduktion, i kombination med ekonomi, ledarskap och verksamhetsutveckling, gör den helt unik i sitt slag i Sverige.  

Programmet ges vartannat år, och nästa start är hösten 2027. 

Under utbildningen 

Utbildningen vänder sig till dig som arbetar eller har arbetat med livsmedel och måltider i minst nio månader. Dina tidigare yrkeserfarenheter tas tillvara och integreras i undervisningen. Kursinnehållet kopplas till verkliga situationer, vilket ger en djupare förståelse för både den livsmedelstekniska processen och utbildningens moment. 

Utbildningen varvar teori med laborationer, gästföreläsningar, studiebesök och projektarbeten och innehåller fem veckors praktik. Vissa projekt genomförs i samarbete med branschen. 

Det första året ger en grund i livsmedelsteknik med kurser i livsmedelskemi, mikrobiologi, näringslära och processteknik.  År två innebär fördjupning i samma områden samt kvalitets- och ledningssystem. Det tredje året fokuserar på självständigt examensarbete och möjlighet till specialisering genom valfria kurser.  

LTH har utbildat studenter inom livsmedelsteknik i femtio år, och forskningen inom området är framstående. Som student får du tillgång till avancerade labb och anläggningar i undervisningen. 

Programmet är tre år och leder till en kandidatexamen i livsmedelsteknik. Du har också möjlighet att ta ut en högskoleexamen med livsmedelsteknisk inriktning efter två år. Du som har en examen från Livsmedelsteknisk högskoleutbildning kan även söka till senare del av programmet (år 3) för att komplettera med en kandidatexamen. 

Karriär och framtid

Som livsmedelstekniker är du eftertraktad på arbetsmarknaden och har goda möjligheter till en varierad karriär. Kompetens inom att bedöma, kvalitetssäkra och leda livsmedelsproduktion och livsmedelshantering behövs inom hela branschen – från industri och handel till storhushåll, restaurang, skola och myndigheter. 

Utbildningen förbereder dig för kvalificerade arbetsuppgifter och ger dig en grund för att leda, utveckla och driva projekt inom hela livsmedelsbranschen. 

Du kan arbeta både inom privat sektor och offentlig verksamhet. Exempel på yrkesroller är livsmedelsinspektör, kvalitets- eller teamchef, kvalitets- eller processtekniker, produktutvecklare och produktionsledare.  

Framtida arbetsuppgifter kan handla om produktions- eller kvalitetsledning, livsmedelssäkerhet, produktutveckling och tillsyn. 

Efter examen har du även möjlighet att studera vidare på ett masterprogram.

Utbildningen är tre år och leder till en kandidatexamen i livsmedelsteknik. Du kan även välja att ta ut en högskoleexamen med livsmedelsteknisk inriktning efter två år.

Förutom att söka till hela kandidatprogrammet finns också möjligheten att söka till senare del (år 3) för dig som har en examen från Livsmedelsteknisk högskoleutbildning och vill utöka till en kandidatexamen.

Ansökan till senare del av program

Lunds universitet har förstaplatsen i världen i QS World University Ranking: Sustainability 2026, som rankar hållbar utveckling vid lärosäten i världen. 

Hållbar utveckling är en integrerad del i alla LTH:s utbildningar och du får kunskap och verktyg för att i framtiden arbeta med viktiga områden och påverka samhällsutvecklingen.  

Utbildningen i Livsmedelsteknik lär dig att arbeta med lösningar för flera av de globala målen, särskilt:

  • Hållbar konsumtion och produktion
  • God hälsa och välbefinnande
  • Ingen hunger
  • Rent vatten och sanitet för alla

Anmäl dig till utbildningen

Behörighet

Grundläggande behörighet 

samt

nio månaders yrkeserfarenhet från livsmedelsindustrin, livsmedelsbutik, storhushåll eller restaurang.

Din erfarenhet från branschen

När du söker till utbildningen måste du styrka dina yrkeserfarenheter från livsmedelsbranschen. På antagning.se finns information och instruktion om hur du laddar upp rätt papper och vad som räknas som arbetsintyg. Läs informationen noga.

Intyg om arbetslivserfarenhet (antagning.se)

Sök utbildningen

Utbildningen söks via antagning.se.

Examen

Kandidatexamen i livsmedelsteknik
Bachelor in Food Science

Kurser och programinnehåll

Varje utbildning har en läro- och timplan och en utbildningsplan som beskriver programmets innehåll.

Intervjuer

Vad säger studenterna?

Jonathan Laike Ståhle. Foto.

Den som söker till kandidatprogrammet i livsmedelsteknik kan egentligen vara vem som helst, så länge du på ett eller annat sätt har ett engagemang för livsmedelsbranschen och ett intresse för mat.

Jonathan Laike Ståhle, student

Innan jag började plugga jobbade jag i Norge med frysteknik och frysmat i fyra år. Sedan flyttade jag hem och ville göra något nytt. Jag sökte till utbildningen av en slump, och här är jag nu!

Anledningen till att det blev just livsmedelsteknik är framför allt mitt intresse för mat och erfarenheterna från mitt tidigare yrke. Det handlade om kvalitetssäkring och koll på säkerhet kring mat, vilket krävde mycket detaljstyrning. Jag ville få bättre koll på det och vidga mitt perspektiv.

Jag har upplevt utbildningen som väldigt givande. Sedan jag startade har jag haft en progression från att tänka “det här kanske jag klarar av”, till att bli trygg i mig själv och de kunskaper och krav som finns i utbildningen. Inte minst i frågorna om kvalitétsutveckling, som då bottnar i naturvetenskap, vilket är är jättespännande! Det har också varit väldigt roligt att träffa massor av nya sociala kontakter, kursare och vänner.

Två bitar jag framför allt tar med mig från utbildningen är: kritiskt tänkande och gruppdynamik. Likt en ingenjör som drillas i matematik så drillas vi livsmedelstekniker att kunna tänka konstruktivt och kritiskt i de många frågor som finns, för att kunna leda området framåt. Det, tillsammans med alla grupparbeten vi haft, där vi lärt oss att jobba med olika människor i olika gruppkonstellationer, tycker jag utmärkt sig extra.

Tack vare min utbildning känner jag mig trygg i att kunna söka och konkurrera om intressanta tjänster. Just nu lutar mitt intresse åt produktutveckling, efter att tidigare ha varit mer intresserad av livsmedelsinspektör. Men det kan också bli något helt annat. Vi får se!

Den som söker till kandidatprogrammet i livsmedelsteknik kan egentligen vara vem som helst, så länge du på ett eller annat sätt har ett engagemang för livsmedelsbranschen och ett intresse för mat.

Läs mer 
Dölj 
Malin Nilsson. Foto.

En mjölkförpackning i butiken är så mycket mer än bara just det. Där finns en bonde, en ko och senare en industri som förädlar och förpackar produkten. Att kunna förmedla denna komplexa koppling, och skapa förståelse för var våra livsmedel kommer från, är en viktig del av vår roll framåt.

Malin Nilsson, student

Det var känslan av att vilja göra mer av sitt yrke som fick Malin Nilsson att söka sig till kandidatutbildningen i livsmedelsteknik. Efter många år som kock och kökschef inom offentlig verksamhet, har utbildningen nu tagit henne till hennes nästa mål: måltidsutvecklare inom äldreomsorgen.

“Jag är utbildad kock och har alltid jobbat med måltider. Men jag har alltid velat göra mer än själva kockjobbet. Jag har velat påverka den övergripande utvecklingen och styrningen. För att kunna gå vidare inom karriären behövde jag mer kunskap, och då hittade jag den här utbildningen. Här kunde jag få den bredd jag sökte: förståelse för grunder med livsmedelskemi, livsmedelssäkerhet och mikrobiologi. Men också andra verktyg som arbetsledning, ekonomi och kvalitetsarbete.

Det är utmanande att studera, men framför allt är det utvecklande. Du träffar nya människor och får nya kunskaper. Tack vare den tidigare yrkeserfarenheten är det lätt att koppla studierna till verkligheten. Den förankringen är guld värd!

Utbildningen har gett mig verktyg för att gå vidare till mer organisatoriskt arbete, så som kunskap kring arbetsledning och en bred omvärldsförståelse. Vi har förståelse för de flesta processer inom branschen: från tillagning i kök till industri och produktion. 

“Från jord till bord” blir för oss mer än en klyscha. En mjölkförpackning i butiken är så mycket mer än bara just det. Där finns en bonde, en ko och senare en industri som förädlar och förpackar produkten. Att kunna förmedla denna komplexa koppling, och skapa förståelse för var våra livsmedel kommer från, är en viktig del av vår roll framåt.

Efter studierna ser jag fram emot att fortsätta jobba med offentliga måltider, men nu med måltidsutveckling på ett mer organisatoriskt och övergripande plan. I tjänsten jag redan har fått, kommer jag att jobba mycket med hållbarhetsfrågor och matkultur, i första hand mot äldreomsorgen. Att ge förutsättningar till en god sista tid i livet, vilket det är på ett äldreboende, är väldigt viktigt. Kan jag ge verktyg till de som jobbar, så att vi tillsammans kan sätta en guldkant på maten inom äldreomsorgen, och göra hållbara val på vägen, så är det otroligt mycket värt."

Läs mer 
Dölj 
Malin Nilsson. Foto.

Vad säger branschen?

Ida Granroth. Foto.

I dagens livsmedelsbransch behöver du i de allra flesta fall ha en utbildning för att kunna ta dig fram. Det räcker inte enbart med arbetserfarenhet, framför allt om du vill arbeta inom kvalitetsområdet.

Ida Granroth, Quality Assurance & Environmental Manager, Solina Sweden

Jag jobbar som kvalitetschef för Solinas Sweden AB:s fabrik i Malmö, där vi utvecklar och tillverkar kryddor och funktionella blandningar för matindustrin. Exempelvis kan kryddningen i ett färdigkryddat grillkött som säljs i butiker komma från oss.

I dagens livsmedelsbransch behöver du i de allra flesta fall ha en utbildning för att kunna ta dig fram. Det räcker inte enbart med arbetserfarenhet, framför allt om du vill arbeta inom kvalitetsområdet.

Ur mitt perspektiv kan utbildningens profil, som både har krav på arbetslivserfarenhet samt tre års studier inom området, ge väldigt stora fördelar. Efter examen kan du i princip gå rakt in i företaget och bidra med din kompetens. Jag ser att studenten kan passa mycket bra in i flera olika sorts team, inom olika delar av hela företaget. Kanske möjligen lite extra bra inom kvalitetsarbete.

Att ha arbetslivserfarenhet och en redan etablerad kunskap om hur det är att arbeta inom området är en styrka. Med den bakgrunden har du redan från start ett helt annat tänk. Du har hunnit öva upp vissa saker, så som kommunikation och samarbete. 

Jag ser en person med examen från utbildningen som en viktig och bidragande del av ett större team. Du får en profil som på många sätt passar perfekt av att vara en slags spindeln i nätet inom många olika delar av livsmedelsindustrin.

Läs mer 
Dölj 
Arvid Nordland. Foto.

Kandidatutbildningen i livsmedelsteknik ser jag som ett viktigt inslag för att vår verksamhet ska kunna rekrytera de personer som behövs. Utbildningen förser en ständigt aktuell och snabbrörlig bransch med personer som har rätt kompetens för att hantera det.

Arvid Nordland, enhetschef livsmedelskontroll, Miljöförvaltningen i Malmö stad

I Malmö finns cirka 2700 livsmedelsanläggningar, allt från små kiosker till stora industribagerier. På min avdelning är vi strax under 30 personer som arbetar med livsmedelskontroll av dessa. Vi utför tillsyn enligt lagstiftningen, registrerar nya anläggningar och utreder inkommande misstänkta matförgiftningar, tips och klagomål. 

Det är oerhört roligt att jobba med livsmedel. Det är en av de viktigaste varorna vi handlar med. Livsmedel är alltid aktuellt - alla måste äta!

Livsmedelsbranschen är i ständig utveckling. Idag handlar företag livsmedel i flera olika led och det finns ett stort flöde av varor. Det finns en omfattande lagstiftning och det krävs tillsyn av många olika typer. Att kunna arbeta med livsmedelskontroll ställer helt enkelt höga krav på kompetens eftersom det kan röra sig om allt från hygien, förbjudna ämnen och tillsatser till särskilda krav vid import.

Kandidatutbildningen i livsmedelsteknik ser jag som ett viktigt inslag för att vår verksamhet ska kunna rekrytera de personer som behövs. Utbildningen förser en ständigt aktuell och snabbrörlig bransch med personer som har rätt kompetens för att hantera det. 

När vi anställer livsmedelsinspektörer söker vi personer som kan lagstiftning och regelverk för branschen, och som har en förståelse för risker och processer på ett djupare sätt. Men de måste även vara kommunikativa och kunna förklara saker på ett bra sätt. Det är viktigt att ha förmågan att fatta svåra beslut om det krävs för att skydda konsumenterna. Här ser jag utbildningens krav på arbetserfarenhet som otroligt användbart. Att på ett tydligt och sakligt sätt förklara för verksamheter varför regler och lagar ser ut som de gör, är något som praktisk tidigare erfarenhet av branschen bidrar stort till.

Läs mer 
Dölj 
Arvid Nordland. Foto.

Kurser

Dessa ämesområden och kurslistningar är till för att ge en överblick av programmets kurser. För LTH:s officiella kursinformation, se läro- och timplanen.

Läro- och timplanen på Studentwebben LTH

Ämnesområden

  • Livsmedelsteknik 18%
  • Livsmedelskemi och råvarukunskap 18%
  • Livsmedelsmikrobiologi och kvalitet 18%
  • Näringslära 8%
  • Produktutveckling och produktion 8%
  • Ekonomi och ledarskap 8%
  • Breddande branschkunskaper och praktik 12%
  • Examensarbete 10%

Dator i utbildningen

Du behöver ha tillgång till dator, PC eller Mac, gärna bärbar som klarar den programvara universitetet tillhandahåller. Om programvara behöver köpas eller hyras anges det i kursplanen.

Läs mer om datorprestanda, programvaror och inköp: LTH:s råd om datorinköp.

Förutsättningar i studiemiljön

Studierna innehåller obligatoriska inslag som förutsätter att du kan arbeta självständigt och säkert i olika miljöer, till exempel laboratorier, verkstäder och vid fältstudier. Det krävs att du följer säkerhetsföreskrifter och anvisningar samt kan vistas i och lämna lokalerna på ett säkert sätt. Studierna förutsätter även förmågan att följa och styra de studerade processerna.

Kontakt

Görel Eriksson. Porträttfoto.

Görel Eriksson

Studie- och karriärvägledare

gorel.eriksson@lth.lu.se
046–222 08 79

 

Maria Glantz

Maria Glantz

Programledare

maria.glantz@food.lth.se
046–222 96 53

 

Dummybild.

Jessica Franzén

Programplanerare

jessica.franzen@lth.lu.se
046-222 71 17