Hoppa till huvudinnehåll

Civilingenjör i informations- och kommunikationsteknik

300 högskolepoäng · 5 år · Civilingenjörsexamen

Som civilingenjör i informations- och kommunikationsteknik arbetar du i teknikens och digitaliseringens framkant. Du utvecklar och designar system för ett globalt informationssamhälle, med användaren och det mänskliga beteendet i fokus.

Om utbildningen

Informations- och kommunikationsteknik utgör den tekniska grunden för dagens digitaliserade samhälle. Metoder för att bearbeta, överföra och visualisera information utvecklas snabbt, samtidigt som tekniken får en allt mer central roll i människors vardag. 

För att skapa en socialt hållbar teknikutveckling måste tekniken utformas med människan i centrum. Det handlar om frågor som till exempel: Hur görs teknik lätt att använda? Hur utformas en pekskärm i en bil så att den inte stör körningen? Hur utvecklas röststyrd teknik som följer lagar om lagring och datasäkerhet? Och hur skapas webbplatser med funktioner som även ovana användare kan förstå och använda? 

Utbildningen ger dig en bred grund inom mjukvaruutveckling och systemtänkande. Du får en helhetssyn på hur olika tekniska delar samverkar i ett system, med människan som aktiv användare.  

Du lär dig förstå hela kommunikationskedjan – från hur information bearbetas och överförs, till hur kommunikationsnät är utformade för att hantera informationsflöden, och hur användaren interagerar med tekniken för att ta till sig information på ett effektivt sätt. 

Utbildningen ges vid Lunds Tekniska Högskola, LTH, som är den tekniska högskolan vid Lunds universitet.  

Upplägg och innehåll

Utbildningen ger dig träning i att utveckla avancerade kommunikationssystem och förståelse för de principer och protokoll som ligger till grund för deras funktion. Du får också bred kunskap om säkerhet och sårbarhet, och lär dig hur man konstruerar och analyserar säkerhetslösningar för system och nätverk. 

Användarperspektivet är centralt i utbildningen, då kompetens i att utforma teknik med användaren i fokus är starkt efterfrågad på arbetsmarknaden.  

De första tre åren består av grundläggande kurser inom kärnämnena matematik, programmering, kommunikationsteknik och interaktionsdesign. Redan under första året får du en introduktion till samtliga områden och möjlighet att arbeta praktiskt med programmering, kommunikationsteknik och interaktion i kursen Digitaliseringsprojekt.  

Under de två avslutande åren profilerar du din utbildning genom att välja en specialisering och valfria kurser. Utbildningen har fem specialiseringar: Säkerhet, Programvarusystem, Programvaruteknik, Kommunikationssystem eller Användbarhet, design och visualisering. Oavsett vilken av specialiseringarna du väljer att fördjupa dig inom, har du en mycket stor flexibilitet i ditt yrkesval. 

Under hela utbildningen varvas teoretiska kurser med praktiska projekt, både individuella och i grupp.  

Sista terminen genomför du ett examensarbete, ofta i samarbete med ett teknikföretag i regionen. 

Karriär och framtid

Som civilingenjör i informations- och kommunikationsteknik arbetar du med att utveckla framtidens IT-lösningar och bidra till digitaliseringen. Din kombination av teknisk kompetens och användarperspektiv gör dig särskilt eftertraktad på arbetsmarknaden. Du deltar i och leder projekt där avancerade tekniska system utformas med människans behov, förutsättningar och möjligheter i fokus. 

Din kompetens är relevant i all typ av teknikutveckling, och utbildningen ger dig förmåga att utvecklas i takt med att teknikens och samhällets krav förändras. 

Du kan arbeta i allt från små startups till stora IT-företag – som teknisk expert, projektledare, utvecklingsansvarig, programmerare, IT-chef eller forskare. Många får tidigt ansvar för projekt tack vare sin helhetssyn och förmåga att koppla samman teknik, användare och organisation.

Bred utbildning som lönar sig

Alla LTH:s ingenjörsprogram är breda utbildningar som ger dig en solid grund att stå på. Som ingenjör kan du bidra till – och skapa nya lösningar för – en hållbar samhällsutveckling och en grön, miljövänlig omställning.

Som utbildad ingenjör har du hög ingångslön. För 2025 rekommenderar fackförbundet Sveriges Ingenjörer att civilingenjörer begär minst 41 000 kronor per månad i ingångslön. Medellönen, som varierar beroende på bransch, arbetsuppgifter och erfarenhet, är 49 000–71 000 kronor.

Användbarhet, design och visualisering: Om användarperspektiv för datorgränssnitt. Fokus på gränssnittsdesign, VR/AR, datorgrafik och visualisering av komplex data som kartor och statistik. 

Kommunikationssystem: Fokus på avancerad datorkommunikation och hur systemen är uppbyggda och samverkar. Du får djup kunskap om fast och trådlöst internet, dataöverföring och trafikoptimering. 

Programvaruteknik: Om avancerad programmering och hur datorsystem används för att lösa komplexa problem. Innehåller bland annat algoritmer samt möjlighet till fördjupning i AI och maskininlärning. 

Programvarusystem: Fördjupar din kunskap i utveckling av programvarusystem och hur arbetet organiseras. Innehåller projektledning, kravanalys, metodik, utvärdering samt AI och maskininlärning. 

Säkerhet: Hur säkerhetsproblem uppstår, upptäcks och förebyggs. Fokus på att integrera säkerhet i systemdesign, analysera risker och förstå avancerade attacker och metoder för att motverka dem. 

Lunds universitet har förstaplatsen i världen i QS World University Ranking: Sustainability 2026, som rankar hållbar utveckling vid lärosäten i världen. 

Hållbar utveckling är en integrerad del i alla LTH:s utbildningar och du får kunskap och verktyg för att i framtiden arbeta med viktiga områden och påverka samhällsutvecklingen.  

Utbildningen i Information- och kommunikationsteknik lär dig att arbeta med lösningar för flera av de globala målen, särskilt:

  • Minskad ojämlikhet
  • Hållbar industri, innovationer och infrastruktur

Anmäl dig till utbildningen

Behörighet

Grundläggande behörighet

samt

  • Matematik 4 (eller äldre kurs Matematik E)
  • Fysik 2
  • Kemi 1

Examen

Civilingenjörsexamen i Informations- och kommunikationsteknik
Master of Science in Engineering, Information and Communication Engineering Technologies

Intervjuer

Stina Andreason. Foto.

Möjligheterna är enorma för både ens framtida arbetsplats och arbetsområde.

Stina Andreason, student

Under gymnasiet hade Stina inte något direkt favoritämne och tyckte därför det var svårt att välja universitetsutbildning. Men efter att ha praktiserat på nätverksföretaget Cygate, tänkte hon "om man har det logiska tänkandet, så är IT ett perfekt område”. Nu läser Stina Andreason LTH:s civilingenjörsutbildning informations- och kommunikationsteknik (InfoCom).

Varför InfoCom och Lund?

Efter att ha insett att IT var ett perfekt område för mig, tillsammans med att jag läste på lite om ämnet interaktionsdesign, fastnade jag för den här utbildningen. Att Lund blev mitt förstahandsval var en blandning av att jag verkligen ville till en typisk studentstad, och för att InfoCom i Lund erbjuder ämnet människa-teknik redan från år ett, vilket skiljer sig från andra liknande utbildningar.

Vad är det bästa med utbildningen?

Det jag gillar med informations- och kommunikationsteknik är att det finns överallt. Du ser det överallt i din vardag och nästintill vartenda företag erbjuder något jobb inom IT. Möjligheterna är enorma för både ens framtida arbetsplats och arbetsområde. Det är även mycket mer kreativt än vad jag tror de flesta förstår och jag tycker det är väldigt roligt att få blanda de tekniska bitarna med kreativitet. 

Hur är det att studera på LTH?

Att plugga på LTH är fantastiskt! Det är så mycket mer än att bara plugga, det finns så otroligt mycket att göra och saker att engagera sig inom. Jag har suttit i styrelsen för datasektionens, som är en den av kåren, tjejförening D-Chip. Vi jobbar bland annat för att främja tjejers trivsel på sektionen. Jag har hunnit med två terminer som förman på en av Lunds studentnationer, där jag haft ansvar för att hålla i bruncher och anordna event. Alla dessa engagemang har varit otroligt kul, jag har lärt mig massor och det har gett mig så många nya, fantastiska vänner!

Vad vill du arbeta med i framtiden?

Jag har ingen exakt bild av vad jag vill jobba med i framtiden. Jag vill testa på olika saker för att hitta något som jag verkligen tycker är kul. Min tanke är att börja jobba med programmering och utveckling, och eventuellt senare börja jobba mer med människor. Det finns så mycket möjligheter med utbildningen!

Har du några tips?

Mina tips till framtida studenter är att ha tålamod! Till en början tycker många att plugget är väldigt svårt, man har ingen riktig pluggteknik och det kan gå otroligt trögt. Men det kommer bli lättare med tiden.

Ha kul och njut!! Ta tillvara på tiden och gör saker som inte bara är relaterat till att plugga, engagera dig i något du tycker är kul! Man lär sig så otroligt mycket av att ha olika ansvar, och man träffar fantastiska människor längs med vägen. Ta tillvara på den chansen.

Läs hela Stinas berättelse 
Dölj Stinas berättelse 
Olle Landin. Foto.

Användbarhetskurserna var verkliga ögonöppnare – du måste anpassa världen efter hur folk använder tekniken, och inte låta tekniken i sig styra.

Olle Landin, medgrundare av FEO Media och appen Quizkampen

Jag valde InfoCom på grund av mitt intresse för media och kreativt skapande. Utbildningen innehåller en hel del kurser i kommunikation under de första tre åren, men genom att välja inriktning mot användbarhet och design i min master kunde jag fokusera på det jag tycker är mest spännande. 

Med en bra utbildning i botten har du mycket lättare att ta dig fram. Matte och den typen av kunskap hade till exempel varit jobbigt att lära sig i efterhand. Och användbarhetskurserna var verkliga ögonöppnare – du måste anpassa världen efter hur folk använder tekniken, och inte låta tekniken i sig styra. Som student har du även möjlighet att gå på olika typer av inspirationsföreläsningar utanför din utbildning. På det sättet fick jag inspiration av andra, bland annat när det gällde att starta eget.

Under studietiden började jag och tre kompisar göra appar tillsammans. Vi träffades en helg i månaden och försökte göra klart en app varje gång. Det blev inte jättebra kvalitet, men var ett bra sätt att komma igång. Efter något år föddes idén till appen Quizkampen och vi fokuserade på den under flera helger. Appen släpptes 2012, och blev en succé i Sverige direkt. Vi startade företaget i samma veva.

Självklart är det viktigt med en utbildning, men det räcker inte hela vägen. Du måste också ha tillämpat det du lärt dig, så passa på att göra det medan du pluggar. Jag kan varmt rekommendera lokala arrangemang av Game jams, där utvecklare träffas under en hel helg och gör spel och tävlar mot varandra i grupper. Se också till att arbeta med människor som kan annat än det du kan. Att ta fram en app eller ett spel kräver inte bara tekniskt kunnande, du behöver ta in många olika kompetenser, så som duktiga grafiker, någon som är bra på att skriva och så vidare.

Läs hela Olles berättelse 
Dölj Olles berättelse 
Olle Landin. Foto.

Kurser

Dessa ämesområden och kurslistningar är till för att ge en överblick av programmets kurser. För LTH:s officiella kursinformation, se läro- och timplanen.

Läro- och timplanen på Studentwebben LTH

Ämnesområden

  • Programmering 11%
  • Datavetenskap 9%
  • Kommunikationsteknik 11%
  • Datasäkerhet 5%
  • Interaktionsdesign 9%
  • Matematik 12%
  • Breddande kurser 3%
  • Specialisering 15%
  • Examensarbete och valfria kurser 25%

Dator i utbildningen

Du behöver ha tillgång till dator, PC eller Mac, gärna bärbar som klarar den programvara universitetet tillhandahåller. Om programvara behöver köpas eller hyras anges det i kursplanen.

Läs mer om datorprestanda, programvaror och inköp: LTH:s råd om datorinköp.

Förutsättningar i studiemiljön

Studierna innehåller obligatoriska inslag som förutsätter att du kan arbeta självständigt och säkert i olika miljöer, till exempel laboratorier, verkstäder och vid fältstudier. Det krävs att du följer säkerhetsföreskrifter och anvisningar samt kan vistas i och lämna lokaler och byggarbetsplatser på ett säkert sätt. Studierna förutsätter även förmågan att följa och styra de studerade processerna.

Kontakt

Tobias Björklund. Foto.

Tobias Björklund

Studie- och karriärvägledare

tobias.bjorklund@lth.lu.se
046–222 71 38

 

Joakim Cao

Studie- och karriärvägledare

joakim.cao@lth.lu.se
046-222 72 89 

Pablo Hernandez. Foto.

Pablo Hernandez

Programplanerare

pablo.hernandez@lth.lu.se
046-222 71 02

Ted Kronvall

Programledare

ted.kronvall@matstat.lu.se