Hoppa till huvudinnehåll
Suddig skylt där det står "brandväg". Foto.

Civilingenjör i brandteknik

300 högskolepoäng · 5 år · Civilingenjörsexamen

Brandteknik handlar om att förstå, förebygga och begränsa konsekvenserna av olyckor som bränder, explosioner och utsläpp. Som civilingenjör i brandteknik bidrar du med teknisk kunskap i arbetet för ett tryggare och mer motståndskraftigt samhälle.

Om utbildningen

Utbildningen i brandteknik ger dig teknisk och naturvetenskaplig kompetens för att arbeta med brandskydd och olycksförebyggande arbete inom både offentlig och privat sektor. Du får kunskap om hur olyckor som bränder, explosioner och utsläpp uppstår och utvecklas, och hur dessa kan förebyggas eller begränsas. 

Du får en gedigen grund i naturvetenskap och teknik, kunskaper i byggnadsteknik samt en fördjupad förståelse för brandfenomen, brandförlopp och olyckshantering. Du lär dig att identifiera tekniska risker, förutsäga olycksförlopp och vidta skadeavhjälpande åtgärder när en olycka har inträffat. 

Utbildningen tar fasta på förändringar i samhället, som ökad digitalisering, teknisk komplexitet och nya hållbarhetskrav. Den ger dig verktyg att arbeta med både tekniska lösningar och med frågor där människors beteende, system och säkerhet samverkar. 

Utbildningen ges av Lunds Tekniska Högskola, LTH, som är den tekniska högskolan vid Lunds universitet. Programmet har utvecklats under många år på LTH i nära samspel med forskning och samhällsbehov. Det är unikt i sitt slag och har en stark ställning både i Sverige och internationellt. 

Under utbildningen

Du börjar med att läsa en bred teknisk bas där kurser i matematik, fysik, programmering och statistik kombineras med byggnadsteknik och mer tillämpade ämnen. Denna grund kompletteras med studier i brandteknik, där du får kunskap om hur bränder uppstår, utvecklas och sprider sig. Du lär dig också om utrymningsstrategier och säkerhetsfrågor kopplade till människor i bränder. Du studerar olika typer av olyckor, deras orsaker och konsekvenser, samt de tekniska risker som kan leda till dem. 

Under utbildningens fjärde och femte år fördjupar du dig inom en av två specialiseringar: Brandskyddsanalys eller Olyckshantering. 

Efter det första året kan du ansöka till en introduktionsutbildning för brandmän. Den består av tre veckors utbildning följt av sju veckors praktik inom räddningstjänsten under sommaren. Praktiken är frivillig och erbjuds i mån av plats. Du har också möjlighet att göra sommarprojekt på företag i branschen, både i Sverige och utomlands. I övrigt har utbildningen ett tätt samarbete med olika branschaktörer vilket syns genom bland annat gästföreläsningar och praktiknära projektarbeten. 

Karriär och framtid

Som civilingenjör i brandteknik har du goda möjligheter att arbeta inom många olika områden, både i Sverige och internationellt. Det finns ett stort behov av ingenjörer som har kunskap om brandskydd, olyckor och hur konsekvenserna av dessa kan begränsas. 

Många tidigare studenter arbetar inom kommunal räddningstjänst med förebyggande arbete och operativa insatser. Det kan till exempel handla om att förhindra att olyckor sker eller att begränsa skador när något har inträffat. 

Andra arbetar inom företag som projekterar brandskydd i byggnader, eller på myndigheter med frågor som rör säkerhet, utredningar och utbildning. Du kan också arbeta med forskning. 

Utbildningen är fem år och leder till en civilingenjörsexamen i brandteknik. Den är en vidareutveckling av LTH:s väletablerade brandingenjörsutbildning. Du kan välja att ta ut en brandingenjörsexamen efter 3,5 år.

Om du väljer det kan du gå ett påbyggnadsår hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Då ingår praktik i räddningstjänst och du får behörighet att arbeta som räddningsledare. Påbyggnaden kan också göras efter femårig examen.

Bred utbildning som lönar sig

Alla LTH:s ingenjörsprogram är breda utbildningar som ger dig en solid grund att stå på. Som ingenjör kan du bidra till – och skapa nya lösningar för – en hållbar samhällsutveckling och en grön, miljövänlig omställning.

Som utbildad ingenjör har du hög ingångslön. För 2025 rekommenderar fackförbundet Sveriges Ingenjörer att civilingenjörer begär minst 41 000 kronor per månad i ingångslön. Medellönen, som varierar beroende på bransch, arbetsuppgifter och erfarenhet, är 49 000–71 000 kronor.

Brandskyddsanalys: Du lär dig dimensionera och analysera brandskydd i byggnader med hjälp av simulering, beräkningar och tillämpade projekt. Specialiseringen passar dig som vill arbeta med teknikkonsultation, försäkringsfrågor eller har ansvar för brandskydd i större verksamheter. 

Olyckshantering: Specialiseringen ger kunskaper för arbete med olycksförebyggande och skadebegränsande insatser, särskilt inom kommunal räddningstjänst. Du fördjupar dig i räddningstjänstmetodik, riskanalys, ledarskap och planering i samband med olyckor och samhällsstörningar.

Civilingenjörsutbildningen i brandteknik startade läsåret 23/24 och är en vidareutveckling av LTH:s väletablerade brandingenjörsutbildning. Utbildningen är 5 år och leder till en civilingenjörsexamen. Du kan fortfarande välja att ta ut en examen som brandingenjör efter 3.5 år.

Lunds universitet har förstaplatsen i världen i QS World University Ranking: Sustainability 2026, som rankar hållbar utveckling vid lärosäten i världen.

Hållbar utveckling är en integrerad del i alla LTH:s utbildningar och du får kunskap och verktyg för att i framtiden arbeta med viktiga områden och påverka samhällsutvecklingen.  

Utbildningen inom Brandteknik lär dig att arbeta med lösningar för flera av de globala målen, särskilt:

  • God hälsa och välbefinnande
  • Hållbar industri, innovationer och infrastruktur
  • Hållbara städer och samhällen
  • Hållbar konsumtion och produktion

Anmäl dig till utbildningen

Behörighet

Grundläggande behörighet

samt

  • Matematik 4 (eller äldre kurs Matematik E)
  • Fysik 2
  • Kemi 1

Examen

Civilingenjörsexamen
Master of Science in Engineering, Fire Safety Engineering

Alternativt kan studenten efter 3.5 år välja att ta ut en examen som brandingenjör.

Brandingenjörsexamen
Bachelor of Science in Fire Protection Engineering

Intervjuer

Vad säger studenterna?

Redan första terminen gjorde vi flera laborationer och övningar som verkligen visade hur det vi lär oss teoretiskt fungerar i praktiken. Det hjälper en att få en bättre förståelse för ämnet.

August Berndtsson, student

August Berndtsson går första året på civilingenjörsprogrammet i Brandteknik. Han hade funderat på att börja plugga ett tag, men det var svårt att hitta en utbildning som verkligen kändes rätt. Han ville ha något som kombinerade tekniskt, praktiskt och teoretiskt innehåll – och som dessutom gav bra möjligheter till jobb och bra lön efter examen.

– Efter diskussioner med min bror, som redan gick ett annat program på LTH, och en hel del research på nätet kände jag att Brandteknik passade mig – både den akademiska och praktiska biten. Dessutom fanns det många karriärvägar att gå efter examen. Ingen av mina föräldrar har läst på universitet och det var ingen självklarhet för mig att börja plugga. Men jag ville inte vara sämre än min bror!

Det roligaste med utbildningen tycker han är de praktiska momenten som visar hur teorin kan användas i verkligheten.

– Redan första terminen gjorde vi flera laborationer och övningar som verkligen visade hur det vi lär oss teoretiskt fungerar i praktiken. Det hjälper en att få en bättre förståelse för ämnet.

Vem tycker du Brandteknik passar för?

– Brandteknik passar alla som vill läsa teoretiska ämnen och sedan kunna använda kunskaperna praktiskt.

Var det något som överraskade dig med att börja plugga?

– Ja, hur tagen jag blev av studentlivet och plugget. Jag spelade innebandy på elitnivå tidigare, men efter bara någon månad som student valde jag att sluta eftersom skolan och studentlivet var så kul. Man hamnar i en bubbla: träffar massor av nya vänner och får en helt ny livsstil. Det gillar jag verkligen!

Hur har du hanterat delar av utbildningen du tyckt varit svåra?

– Något man alltid måste komma ihåg är varför man pluggar. För mig är det viktigt att påminna mig själv om vad målet är och varför jag gör det här. Det är till exempel mycket matte i början av programmet, och då gäller det att hålla motivationen uppe. Men det är lätt att få hjälp när det behövs. Jag tycker att lärarna och hela LTH verkligen vill att studenterna ska lyckas och stöttar en för att klara kurserna. Vi i klassen hjälper varandra, och även äldre studenter delar med sig av tips och knep för att lyckas.

Tre tips till blivande studenter:

  • Ställ dig i AF:s bostadskö så fort du kan om du vill flytta till Lund.
  • Det är helt okej att vara nervös första tiden: Alla andra är minst lika nervösa.
  • Kurslitteratur kan vara dyr, men mycket går att köpa begagnat. Om du hittar en student som går året över dig kan du ofta köpa mycket på en gång för ett bra paketpris.
Läs mer 
Dölj 

Allt jag har läst känns nytt, relevant och aktuellt. Sedan tycker jag om när du kopplar samman det du lärt dig i flera olika tidigare kurser, för att förstå nya problem i en annan kurs.

Klara Plevén, student

Studenter vid civilingenjörsutbildningen i brandteknik har möjlighet att ta ut en brandingenjörsexamen efter 3.5 år. 

Klara Plevén studerar till brandingenjör – ett yrkesval hon började intressera sig för under sin värnplikt. 

– Under lumpen hade jag flertalet brandövningar och fick genom det upp ögonen för brandingenjörsyrket. Att jag fastnade för just LTH beror på utbildningens duktiga föreläsare inom området – och studentlivet. 

Hon uppskattar Lund som studentstad och ser gemenskapen och möjligheten att engagera sig i studentlivet som något av det bästa med studietiden.

– Lund är en fantastisk studentstad. Du har roligt, du lär känna massor av nya människor – och åren flyger iväg! Allt är nära, du kan cykla överallt och har både LTH, centrum och Malmö inom räckhåll. Lund har massor av studentföreningar och platser där man kan umgås, äta billig och god mat eller ta en fika.

Enligt Klara är en några av de mest givande sakerna med utbildningen dess många relevanta praktiska moment, och hur kurserna bygger vidare på varandra.

– Allt jag har läst känns nytt, relevant och aktuellt. Sedan tycker jag om när du kopplar samman det du lärt dig i flera olika tidigare kurser, för att förstå nya problem i en annan kurs. 

Har något varit svårt?  

– I början tyckte jag att studietempot var högt. Men efterhand lär du dig anpassa pluggandet och studietekniken till vad som fungerar bäst för dig själv. Något som hjälpt mig enormt mycket är att plugga tillsammans med andra.

Har du några tips till blivande studenter? 

  • Passa på att lär dig så mycket som möjligt – du har föreläsare som är ledande inom brandområdet 
  • Njut av tiden som student – och passa på att engagera dig i studentlivet.
Läs mer 
Dölj 

Intervjuer

Vad säger branschen?

Johan Nilsson. Foto.

Det som gör mitt arbete inom brandteknik och räddningstjänst så roligt är att det tjänar ett högre syfte. Vi hjälper till i samhället och värnar om både dagens och framtidens människor.

Johan Nilsson, räddningschef, Räddningstjänsten Gislaved-Gnosjö

Jag tycker det är bra att LTH satsar på en ny civilingenjörsutbildning inom brandteknik. Samhället förändras och utvecklas. Räddningstjänstens arbete blir i takt med det alltmer komplicerat. Vi behöver kompensera för och axla upp till vår omgivnings nya krav och verklighet.

En viktig del för att vi ska lyckas med vår insats är välutbildade akademiker. Vi behöver fler medarbetare som är skolade för att jobba i dagens komplexa samhälle.

Jag har själv arbetat inom kommunal räddningstjänst sedan 2006. Det som gör mitt arbete inom brandteknik och räddningstjänst så roligt är att det tjänar ett högre syfte. Vi hjälper till i samhället och värnar om både dagens och framtidens människor. De som ska bo eller verka i en byggnad om 50 år är inte ens födda idag – men det är deras brandskydd och säkerhet som vi redan i dag måste jobba för.

Räddningstjänstens arbete har olika delar. Det är ett flerdelat och brett arbete med risker, samhällsförändringar och lagkrav som görs för att förhindra att olyckor uppstår. Dels finns självklart den operativa insatsdelen, det vill säga utryckningsverksamheten vid exempelvis bränder och olyckor. Sedan finns det en förberedande, planerande och utbildande del. Det kan handla om tillstånds- och tillsynsärenden.

För att leda komplexa insatser eller hela ledningssystem är en civilingenjörsutbildning inom brandteknik en bra grund. MSB:s vidareutbildning för brandingenjörer är nästa steg för den som vill ha en mer operativ karriär.

Läs mer 
Dölj 
Katja Cedergren. Foto.

Vi har mycket att vinna på att få in unga ingenjörer med den senaste kunskapen och modet att testa nya vägar. Sverige har länge varit ledande och gått i bräschen med sin kunskap inom brandteknik. En ny utbildning inom ämnet ser jag som ett sätt att fortsätta kunna vara ledande inom ämnet.

Katja Cedergren, brandkonsult, Bengt Dahlgren brand och risk

Jag har arbetat som brandkonsult i över 15 år. Under en lång tid har min bransch sett relativt likadan ut. Men just nu är det något som rör sig på ett sätt jag inte upplevt tidigare. Det är en bransch i förändring och nu måste vi hänga med. Vi måste höja insatsen!

Det handlar dels om behovet av ett hållbarhetstänk. Att hitta ett klimatvänligt arbetssätt, med fokus på att rensa bort allt onödigt slit- och släng. Men det handlar också om en kraftigt ökad digitalisering och hur vi ska möta den bäst.

Jag ser ett stort behov av en utökad kompetens inom brandteknikbranschen. Vi måste få in en djupare kunskap om energi och hållbara lösningar. Idag ser lösningarna och kraven olika ut beroende på vem som är involverad, vilket inte är optimalt.

LTH:s nya civilingenjörsutbildning i brandteknik är ett bra svar på dessa behov. Vi har mycket att vinna på att få in unga ingenjörer med den senaste kunskapen och modet att testa nya vägar. Sverige har länge varit ledande och gått i bräschen med sin kunskap inom brandteknik. En ny utbildning inom ämnet ser jag som ett sätt att fortsätta kunna vara ledande inom ämnet.

Läs mer 
Dölj 
Katja Cedergren. Foto.

Kurser

Dessa ämesområden och kurslistningar är till för att ge en överblick av programmets kurser. För LTH:s officiella kursinformation, se läro- och timplanen.

Läro- och timplanen på Studentwebben LTH

Ämnesområden

  • Matematik 12%
  • Byggteknik 10%
  • Brandteknik 19%
  • Olyckor, konsekvens och riskbedömning 8%
  • Fysik 4%
  • Breddande ämneskunskaper 7%
  • Specialisering och valfria kurser 30%
  • Examensarbete 10%

Dator i utbildningen

Du behöver ha tillgång till dator, PC eller Mac, gärna bärbar som klarar den programvara universitetet tillhandahåller. Om programvara behöver köpas eller hyras anges det i kursplanen.

Läs mer om datorprestanda, programvaror och inköp: LTH:s råd om datorinköp.

Förutsättningar i studiemiljön

Programstudierna innehåller obligatoriska moment som förutsätter att du kan arbeta självständigt och säkert i en laborativ miljö, i verkstäder och i produktionsanläggningar samt vid studiebesök och fältstudier. Dessa moment ställer krav på förmåga att följa gällande säkerhetsföreskrifter och anvisningar samt att på ett säkert sätt kunna förflytta sig i och utrymma lokalerna. Momenten förutsätter också att man har förmåga att följa och styra de studerade processerna. Laborationer sker bland annat i laboratorier för konstruktionsteknik, byggnadsmaterial och brandteknik. Hantering av brandfarliga varor förekommer. Studiebesök som kräver resa över en eller flera dagar kan förekomma på utbildningen.

Kontakt

Eva Wetterholm Pålsson. Foto.

Eva Wetterholm Pålsson

Studie- och karriärvägledare

eva.wetterholm_palsson@lth.lu.se
046–222 70 31

 

Nils Johansson. Foto.

Nils Johansson

Programledare

nils.johansson@brand.lth.se
046-222 95 99

Åsa Vestergren. Foto.

Åsa Vestergren

Programplanerare

asa.vestergren@lth.lu.se
046-222 73 11