Hoppa till huvudinnehåll
alt=""

Civilingenjör i bioteknik

300 högskolepoäng · 5 år · Civilingenjörsexamen

Bioteknik gör det möjligt att använda naturens egna system för att lösa tekniska utmaningar. Som civilingenjör i bioteknik arbetar du med lösningar för framtidens hälsa, miljö, livsmedel och läkemedel: Från nya biologiska processer till hållbar produktion i industriell skala.

Om utbildningen

På civilingenjörsutbildningen i bioteknik får du fördjupad insikt i hur biovetenskap, kemi och teknik samverkar, och hur dessa ämnen tillsammans kan bidra till utvecklingen av nya produkter och processer med naturens egna system som grund.

Utbildningen ger dig en tvärvetenskaplig kompetens där bland annat matematik, kemi, biologi, genteknik och processteknik ingår. Du lär dig att förstå hur livets minsta beståndsdelar är uppbyggda och att använda denna kunskap för att utforma industriella processer och utveckla biotekniska lösningar, från molekylär nivå till industriell skala, inom forskning, industri och life science. Bioteknik används i utvecklingen av allt från läkemedel och diagnostik till livsmedel, miljöteknik och bioenergi – områden där behovet av nya lösningar är stort. 

Programmet ges i en miljö med internationellt framstående forskning och präglas av närheten till Öresundsregionens starka och expansiva forsknings- och utvecklingsföretag inom de branscher som utbildningen riktar sig mot. 

Utbildningen ges av Lunds Tekniska Högskola, LTH som är den tekniska högskolan vid Lunds universitet. Alla LTH:s ingenjörsprogram är breda utbildningar. Du får en gedigen grund att stå på och bygger upp din förmåga att lösa problem. 

Under utbildningen

Under utbildningen får du en bred vetenskaplig grund och möjlighet att fördjupa dig inom områden som läkemedel, livsmedel eller industriell bioteknik.  

Programmet består av ett basblock på tre år och en specialisering under de två avslutande åren. Basblocket innehåller kurser i matematik, kemi och biorelaterade ämnen som mikrobiologi, cellbiologi, genteknik och bioprocessteknik. Inför det fjärde året väljer du en av specialiseringarna: Bioprocessteknik, Livsmedel, Läkemedel och Molekylär bioteknik.  

Du varvar teori med praktiska moment där du arbetar med biologiska system och molekyler. Du lär dig att analysera och utveckla biotekniska processer – från laboratoriet till större produktion – och att koppla biologiska förlopp till tekniska lösningar med fokus på hållbarhet och effektiv resursanvändning. Du tränas i att planera och genomföra experiment, använda bioteknisk apparatur och välja lämplig teknik för olika biotekniska uppgifter. 

Under utbildningen ingår projektkurser där du får tillämpa och fördjupa dina kunskaper. Flera av projekten har koppling till industrin, vilket ger dig praktisk erfarenhet av biotekniska tillämpningar i ett professionellt sammanhang. 

Bioteknik är ett område med stark internationell koppling, och du har möjlighet att förlägga en del av din utbildning utomlands.  

Karriär och framtid

För civilingenjörer i bioteknik är arbetsmarknaden god, både i Sverige och internationellt. I vår närregion finns Medicon Valley, som är ett kluster med över 350 forsknings- och utvecklingsföretag inom bioteknik, läkemedel och medicinteknik. 

Bioteknik får också växande betydelse inom områden som skogsindustri och kemisk industri. Du kan arbeta med forskning och utveckling, men också med marknadsföring och försäljning av biotekniska produkter, livsmedel eller läkemedel. Andra möjliga yrkesvägar finns inom myndigheter, där du kan arbeta med miljöfrågor eller livsmedelssäkerhet.

Bred utbildning som lönar sig

Alla LTH:s ingenjörsprogram är breda utbildningar som ger dig en solid grund att stå på. Som ingenjör kan du bidra till – och skapa nya lösningar för – en hållbar samhällsutveckling och en grön, miljövänlig omställning.

Som utbildad ingenjör har du hög ingångslön. För 2025 rekommenderar fackförbundet Sveriges Ingenjörer att civilingenjörer begär minst 41 000 kronor per månad i ingångslön. Medellönen, som varierar beroende på bransch, arbetsuppgifter och erfarenhet, är 49 000–71 000 kronor.

Bioprocessteknik: Fokuserar på hur råvaror omvandlas till produkter med hjälp av biokatalysatorer. Du lär dig om bioreaktorer, enzymteknologi, mikroorganismer och hur processer skalas upp från labb till industri. 

Livsmedel: Ger bred kunskap om livsmedel – från produktutveckling till säkerhet. Du läser kurser som mejeriteknologi och probiotika. Utbildningen bygger på aktiv forskning och har nära koppling till industrin. 

Läkemedel: Du får kunskap om hela kedjan från molekyldesign till läkemedelsformulering. Fokus ligger på kemi, bioteknik och farmaceutiska processer. Projektkurser och samarbeten ger inblick i branschens aktuella frågor. 

Molekylär bioteknik: Fördjupning i samspelet mellan kemi, biologi och medicin. Du studerar molekylärbiologi, immunologi, enzymologi och analysmetoder – med fokus på både teori och tillämpning. 

 

Lunds universitet har förstaplatsen i världen i QS World University Ranking: Sustainability 2026, som rankar hållbar utveckling vid lärosäten i världen.

Hållbar utveckling är en integrerad del i alla LTH:s utbildningar och du får kunskap och verktyg för att i framtiden arbeta med viktiga områden och påverka samhällsutvecklingen.  

Utbildningen i Bioteknik lär dig att arbeta med lösningar för flera av de globala målen, särskilt:

  • God hälsa och välbefinnande
  • Hållbar industri, innovationer och infrastruktur
  • Hållbar konsumtion och produktion
  • Bekämpa klimatförändringarna

Anmäl dig till utbildningen

Behörighet

Grundläggande behörighet

samt

  • Matematik 4 (eller äldre kurs Matematik E)
  • Fysik 2
  • Kemi 1

Examen

Civilingenjörsexamen i Bioteknik 
Master of Science in Engineering, Biotechnology

Intervjuer

Rana Cheaib. Porträtt.

När jag kom tillbaka till LTH fick jag hjälp av studie- och karriärvägledningen att hitta tillbaka till glädjen och rätt fokus i studierna. Det var till stor hjälp.

Rana Cheaib, livsmedelsteknolog, Tetra Pak

Redan under andra året på gymnasiet fick Rana Cheaib veta om att LTH hade ett program inom hennes favoritområde - bioteknik. Hon tog ut sin examen som civilingenjör för ett par år sedan och har sedan dess arbetat på Tetra Pak, som livsmedelsteknolog.

Rana Cheaib spenderar en tredjedel av sin arbetstid i labben där hon gör olika analyser på livsmedel. Dessa handlar ofta om hur olika livsmedelsprodukter processas och paketeras på bästa sätt.

Alla produkterna är mer eller mindre flytande och det är många faktorer att ta hänsyn till, som exempelvis viskositet och partiklarnas storlek. Skillnader mellan olika livsmedel och dess egenskaper kan variera. Jämför till exempel tomatpuré och mjölk.

I rollen som försöksledare på Tetra Pak är Rana ansvarig för så kallade kundkörningar.

- Vi får kunder som vill testa eller utveckla nya produkter, och då är vår uppgift att hjälpa till med det. Vi planerar och utför olika försök och sammanställer analyserna i en rapport.

Sekretess är viktig för kunderna så det är inte alltid som Rana och hennes medarbetare vet vilken produkt hon analyserar. Men efter livsmedelstesterna får kunden en skriftlig rapport så att den kan gå vidare i utvecklingen och paketeringen av en viss produkt.

Rana gillar att arbeta i den internationella miljö som Tetra Pak är. Själv pratar hon både arabiska, svenska, engelska och franska, vilket är en stor fördel i arbetet.

Det var när Rana gick sitt andra år på gymnasiet som hon bestämde sig för vad hon ville läsa på universitetet.

-Det var under ett utvecklingssamtal med min mentor, som visste att mina favoritämnen var biologi, kemi och fysik, som jag fick veta att det fanns ett civilingenjörsprogram i bioteknik på LTH.

Sedan dess har hon vetat vilken utbildning som hon ville läsa och inom vilken bransch hon ville arbeta i framtiden.

Under studietiden på LTH behövde Rana komma ifrån vardagen och valde att ta en termins studieuppehåll för att åka utomlands och läsa biologi.

- När jag kom tillbaka till LTH fick jag hjälp av studie- och karriärvägledningen att hitta tillbaka till glädjen och rätt fokus i studierna. Det var till stor hjälp.

Läs hela Ranas berättelse 
Dölj Ranas berättelse 
Erik Bergman. Porträtt.

Jag måste veta allt om maskinerna. Hur fungerar de? Vilka problem kan uppstå? Vilka lösningar finns? Sedan måste jag omvandla tekniskt komplicerad information till en för användaren lättförståelig text.

Erik Bergman, teknisk skribent, Primozone

Civilingenjören Erik Bergman har lyckats med konsten att få ihop en lite udda kombination av intresse, nämligen teknik och språk. Som teknisk skribent förvandlar han en tekniskt avancerad verklighet till användarvänlig information. 

Erik arbetar på Primozone i Löddeköpinge, som sysslar med ozonbaserad vattenrening. Ozon attackerar skadliga molekyler i vatten och bryter ned dem till små, ofarliga föreningar. Men ozon bryts snabbt ned till syre, och måste bildas på plats vid vattnet som ska renas. Maskinerna Erik sysslar med innehåller en mängd reaktorer, alla med vars ett elskåp, placerade i vad som närmast kan beskrivas som kylskåp. Elskåpet avger en liten blixt. Och vips, så har det skapats ozon i reaktorn som kan ledas direkt ut i vatten.

Kristallklart? Förhoppningsvis. För det är just att göra maskinernas funktioner och processer förståeliga som är Eriks jobb – via manualer.

- Jag måste veta allt om maskinerna. Hur fungerar de? Vilka problem kan uppstå? Vilka lösningar finns? Sedan måste jag omvandla tekniskt komplicerad information till en för användaren lättförståelig text. Det finns meningar som jag lagt timmar på att formulera.

Han fick tjänsten efter examen från Bioteknik på LTH. Den var då helt ny, så han har själv fått möjlighet att utveckla ett grundläggande arbetssätt. Erik strävar efter en så automatiserad process som möjligt och har skapat ett digitalt hanteringssystem för all information. Han lägger mycket tid på programmering och att försöka hitta sätt att effektivisera arbetet.

- Bilden av att en manual är en pappershög stämmer inte alls. Det är ett stort nätverk av bilder, texter och media som ska kopplas ihop på olika sätt. Jag har närmare bestämt 1950 pusselbitar som jag kombinerar på olika sätt beroende på vem manualen riktar sig till, och vilken information som ska förmedlas.

Erik beskriver sitt jobb som ”en sällsynt mix av teknik och språk”.

- Jag är fascinerad av språk och kan av ren nyfikenhet läsa på om hur olika språk är uppbyggt grammatiskt. Budskap levereras så olika beroende på avsändare, det är spännande.

Läs hela Eriks berättelse 
Dölj Eriks berättelse 
Erik Bergman. Porträtt.

Kurser

Dessa ämesområden och kurslistningar är till för att ge en överblick av programmets kurser. För LTH:s officiella kursinformation, se läro- och timplanen.

Läro- och timplanen på Studentwebben LTH

Ämnesområden

  • Bioämnen 18%
  • Kemi och kemiteknik 25%
  • Matematik 12%
  • Programmering 2%
  • Breddande ämneskunskaper 3%
  • Specialisering och valfria kurser 30%
  • Examensarbete 10%

Dator i utbildningen

Du behöver ha tillgång till dator, PC eller Mac, gärna bärbar som klarar den programvara universitetet tillhandahåller. Om programvara behöver köpas eller hyras anges det i kursplanen.

Läs mer om datorprestanda, programvaror och inköp: LTH:s råd om datorinköp.

Förutsättningar i studiemiljön​

Studierna innehåller obligatoriska inslag som förutsätter att du kan arbeta självständigt och säkert i olika miljöer, till exempel laboratorier, verkstäder och vid fältstudier. Det krävs att du följer säkerhetsföreskrifter och anvisningar samt kan vistas i och lämna lokalerna på ett säkert sätt. Studierna förutsätter även förmågan att följa och styra de studerade processerna.

I utbildningen ingår laborationer i dragskåp och i processhall, hantering av hälsovådliga, frätande och/eller giftiga kemikalier, arbete med mikroorganismer och celler.

Etiska betänkligheter​

Utbildningen innehåller även obligatoriska moment mot vilka vissa personer kan känna betänkligheter, inom exempelvis genmodifiering. Den som vill genomgå utbildningen har dock skyldighet att inhämta kunskaper och färdigheter inom utbildningens alla områden, i den mån det är nödvändigt för att uppfylla kursmålen. För vissa moment förekommer särskilda krav gällande regler för hygien, utformning av skydds- och arbetskläder samt sekretess och professionalism.​

Kontakt

Görel Eriksson. Porträttfoto.

Görel Eriksson

Studie- och karriärvägledare

gorel.eriksson@lth.lu.se
046–222 08 79

 

Cecilia Nilsson. Porträttfoto.

Cecilia Nilsson

Internationell koordinator

cecilia.nilsson@lth.lu.se
046-222 97 22

Lena Nielsen. Porträttfoto.

Lena Nielsen

Programplanerare

lena.nielsen@lth.lu.se
046-222 08 71

Kristina Lundberg

Programledare

kristina.lundberg@immun.lth.se