Hoppa till huvudinnehåll
Spårväg Lund-Ideon. Foto.

Högskoleingenjör i byggteknik – infrastruktur

180 högskolepoäng · 3 år · Högskoleingenjörsexamen

Som högskoleingenjör i Byggteknik – Infrastruktur är du med och utvecklar dagens och morgondagens infrastruktur. Du har en helhetssyn på infrastruktur i ett samhälle med ökande krav på tillgänglighet, säkerhet och effektivitet – med fokus på alla trafikslag och människor. 

Om utbildningen

Infrastruktur omfattar allt från ytor för gående, cykelvägar och gator till motorvägar, spårvägar och järnvägar. Den är en viktig del av stadsplaneringen eftersom den bidrar till att skapa liv i en stad eller på en plats. Den styr också hur vi kan förflytta oss och mötas, både lokalt och över längre avstånd. 

Som ingenjör inom infrastruktur arbetar du med att utforma vägar, järnvägar och trafiklösningar för ett säkert och hållbart samhälle. Du har en helhetssyn på infrastrukturen och hur den samspelar med människor och miljöer. Genom att planera och bygga   infrastrukturen bidrar du till att knyta ihop och stärka samhällets olika delar. 

Hur ska till exempel fotgängare och cyklister kunna färdas tryggt, samtidigt som annan trafik ska fungera? Hur hanterar vi nya transportslag som påverkar staden, som elscootrar och självkörande fordon? Hur ska tågtrafiken kunna bli punktlig och hur kan ny teknik utveckla järnvägen? 

Som infrastrukturingenjör har du förståelse föri alla delar av ett projekt – från planering och tekniska system till projektledning och praktiskt byggande. Därför kan du fungera som en länk mellan de många yrkesgrupper som deltar i ett infrastrukturprojekt. 

Utbildningen ges av Lunds Tekniska Högskola, LTH, som är den tekniska högskolan vid Lunds universitet. Om du läser till högskoleingenjör inom infrastruktur sker utbildningen vid LTH i Helsingborg, som är placerad på Lunds universitet, Campus Helsingborg. 

Under utbildningen

Utbildningen kombinerar teori med praktiska moment och har nära koppling till arbetslivet. 

För att du ska få kontakt med arbetslivet ingår arbetslivsförankrade moment i utbildningen. Det innebär att du får möjlighet att komma ut till företag, myndigheter och förvaltningar inom branschen. I utvalda kurser ingår praktiska delar där du kopplar samman teori och praktik. Syftet är att ge dig en bättre förståelse för yrkesrollen och hur kunskaperna används i verkligheten. 

Första året ger dig en bred introduktion till samhällsbyggnadsområdet. Du läser kurser om hur planerings- och byggprocesser går till, hur hållbar trafikplanering kan utformas och hur själva byggandet fungerar. Parallellt studerar du också grundläggande ämnen som matematik, fysik och CAD, som ger dig verktyg för att förstå och analysera tekniska lösningar. 

Under andra året väljer du att fördjupa dig inom antingen järnvägsteknik eller väg- och trafikteknik. Du lär dig mer om teknikens olika delar och hur beslutsprocesser fungerar i infrastrukturprojekt. 

Tredje året handlar om att se till helheten inom infrastrukturprojekt. Du läser projektledning och juridik kopplat till infrastruktur, och tränar på att analysera hela processen.  

Utbildningen avslutas med ett examensarbete som ofta görs i samarbete med ett företag. 

Karriär och framtid

Efterfrågan på ingenjörer inom infrastruktur är hög, och du går en god arbetsmarknad till mötes. Efter examen kan du arbeta med att skapa lösningar för framtidens resande och bidra till en klimatsmart infrastruktur i ett hållbart samhälle. 

Du kan till exempel arbeta som projektör, byggledare, planerare, utredare eller projektledare. Arbetet kan omfatta allt från lokala trafikprojekt till stora infrastruktursatsningar och spänna över flera faser – från idé och planering till färdigställande. 

Som infrastrukturingenjör deltar du ofta i projektgrupper där du till exempel kan bidrar med trafikutredningar, bygghandlingar, miljökonsekvensbeskrivningar, trafikprognoser  och byggledning. 

Om du vill studera vidare är du behörig att söka till ett masterprogram.

Bred utbildning som lönar sig

Alla LTH:s ingenjörsprogram är breda utbildningar som ger dig en solid grund att stå på. Som ingenjör kan du bidra till – och skapa nya lösningar för – en hållbar samhällsutveckling och en grön, miljövänlig omställning.

Som utbildad ingenjör har du hög ingångslön. För 2025 rekommenderar fackförbundet Sveriges Ingenjörer att högskoleingenjörer begär minst 38 800 kronor per månad i ingångslön. Medellönen, som varierar beroende på bransch, arbetsuppgifter och erfarenhet, är 45 000–61 700 kronor.

Om du läser till högskoleingenjör inom infrastruktur sker utbildningen vid LTH i Helsingborg, som är placerad på Lunds universitet, Campus Helsingborg.  

Här studerar cirka 4 000 av universitetets totalt 45 000 studenter. LTH är en central del av campus, där utbildning och forskning sker i nära samverkan med företag och organisationer. Gränsöverskridande samarbeten präglar både utbildningarna och miljön du studerar i. 

Helsingborg är Sveriges åttonde största stad med över 150 000 invånare. Campus ligger på gångavstånd från centralstationen, med goda förbindelser med tåg, buss och färja. Som student får du tillgång till ett aktivt studentliv – både i Helsingborg och i närliggande städer som Lund, Malmö och Köpenhamn. 

Campus Helsingborgs webbplats

Livet som student på Campus Helsingborg (Campus Helsingborgs webbplats)

LTH vid Campus Helsingborg

Lunds universitet har förstaplatsen i världen i QS World University Ranking: Sustainability 2026, som rankar hållbar utveckling vid lärosäten i världen. 

Hållbar utveckling är en integrerad del i alla LTH:s utbildningar och du får kunskap och verktyg för att i framtiden arbeta med viktiga områden och påverka samhällsutvecklingen.  

Utbildningen lär dig att arbeta med lösningar för flera av de globala målen, särskilt:

  • Hållbara städer och samhällen
  • Hållbar industri, innovationer och infrastruktur
  • Bekämpa klimatförändringarna

Anmäl dig till utbildningen

Behörighet

Grundläggande behörighet

samt

  • Matematik 3c (eller äldre kurs Matematik D)
  • Fysik 2
  • Kemi 1

Examen

Högskoleingenjörsexamen i Byggteknik
Bachelor of Science in Engineering, Civil Engineering

Intervjuer

Vad säger branschen?

Vill du vara med och bygga och förändra ett samhälle så är Byggteknik - infrastruktur ett område värt att plugga och jobba inom. Arbetsuppgifterna är varierande och varje dag ska nya problem lösas – det blir helt enkelt aldrig tråkigt.

Pajtim Sulejmani, verksamhetsansvarig gatubeläggningar, Malmö stad

Pajtim Sulejmani är verksamhetsansvarig för gatubeläggningar i Malmö stad samt lärare i bland annat vägbyggnadsteknik på LTH. Han har tidigare läst till högskoleingenjör i byggteknik på LTH.

Vill du vara med och bygga och förändra ett samhälle så är Byggteknik - infrastruktur ett område värt att plugga och jobba inom. Arbetsuppgifterna är varierande och varje dag ska nya problem lösas – det blir helt enkelt aldrig tråkigt.

Branschen går just nu igenom en rad stora förändringar: till exempel ska infrastruktur anpassas till nya klimatförhållanden och städer byggas om – samtidigt som varken klimatet eller människor ska påverkas negativt av detta. En stor del av jobbet handlar också om att fixa, laga och förbättra det som redan finns. Det är mer utmanande än att bygga nytt.

Dessa utmaningar kräver att man förstår samspelet mellan material, människor och maskiner, vilket du gör efter att har läst Byggteknik - infrastruktur. Sambandet mellan dessa ”tre M” – material, människa, maskin – är ofta invecklat, men väldigt roligt att sätta sig in i och förbättra så att det kommer samhället till nytta.

Det är inspirerande att varje dag gå till jobbet och veta att det du gör kommer att påverka människors vardag i decennier framåt. Det är extra roligt att kunna peka ut platser som du själv har varit med och byggt: en skolväg som har blivit säkrare för barnen, en förbättrad cykelväg eller en helt ny väg så folk kan resa snabbare och längre. Då känner man sig extra stolt över sitt jobb och ser betydelsen av det.

Läs mer 
Dölj 

Byggteknik - infrastruktur ger den bredd som behövs, men också möjligheten att specialisera sig inom det område du under studietiden blir intresserad av.

Elisabeth Skoglund, teknisk specialist, Trafikverket

Elisabeth Skoglund arbetar som teknisk specialist inom signal på Trafikverket i Malmö. Hon har tidigare läst till högskoleingenjör inom inom byggteknik på LTH.

Utbildningen ger en bra grund för det breda systemtänk som behövs inom infrastruktur. I min egen roll som teknisk specialist syns nyttan av det synsättet tydligt. Från det mer tekniska, där signalsystem hela tiden samverkar med andra teknikområde och tåg. Till den större, mer övergripande planeringen av hur arbetet inom infrastruktur genomföras, som kräver ett heltäckande perspektiv.

Byggteknik - infrastruktur ger den bredd som behövs, men också möjligheten att specialisera sig inom det område du under studietiden blir intresserad av. Möjligheterna är väldigt stora, inte bara under utbildningen utan också för resten av arbetslivet. Du kan ständigt utvecklas själv, men också utveckla samhället. Det uppskattar jag!

Utöver att det är områden som det alltid går att utvecklas inom är det en bransch där jag fått möjligheten att jobba med underbara människor. Vi har roligt, hjälper varandra och löser saker ihop med våra olika infallsvinklar och erfarenheter.

Läs mer 
Dölj 

Ämnesöversikt

  • Infrastrukturteknik 26%
  • Byggteknik 16%
  • Matematik 14%
  • Planering 13%
  • Byggledning 13%
  • Valfri kurs/Examensarbete 12%
  • Fysik 4%
  • Miljö 2%

Dator i utbildningen

Du behöver ha tillgång till dator, PC eller Mac, gärna bärbar som klarar den programvara universitetet tillhandahåller. Om programvara behöver köpas eller hyras anges det i kursplanen.

Läs mer om datorprestanda, programvaror och inköp: LTH:s råd om datorinköp.

Förutsättningar i studiemiljön

Studierna innehåller obligatoriska inslag som förutsätter att du kan arbeta självständigt och säkert i olika miljöer, till exempel laboratorier, verkstäder och vid fältstudier. Det krävs att du följer säkerhetsföreskrifter och anvisningar samt kan vistas i och lämna lokalerna på ett säkert sätt. Studierna förutsätter även förmågan att följa och styra de studerade processerna. Det kan till exempel gälla i asfaltlabbet eller när undervisning sker i spårområden.

Kontakt

Rebecca Little-Smith. Foto.

Rebecca Little-Smith

Studie- och karriärvägledare 

info_helsingborg@lth.lu.se
042-35 67 40

 

Helena Svensson. Foto.

Helena Svensson

Programledare

helena.svensson@tft.lth.se
0705-099 089

 

Annica Thomsson

Programplanerare

annica.thomsson@lth.lu.se

046-222 80 57