Skip to main content

LTH-studenter bakom e-handelsplattform som ska rädda stadskärnor

En ny e-handelsplattform ska hjälpa cityhandeln att locka både fysiska och digitala kunder och därigenom möta konkurrensen från köpcenter och e-handelsaktörer. Lund är första staden ut.

– Published 12 September 2016

Omvittnat i många städer är att handeln i stadskärnorna är hårt pressad – vid sidan av köpcenter tar e-handeln kunder från butikerna i centrum. Följden är att färre beger sig in till stadskärnan, att även restauranger och kaféer blir lidande och att en ond cirkel riskerar att ta fart.

Victor Sandberg, som läser civilingenjörsprogrammet i Industriell ekonomi vid LTH, är en av grundarna till företaget Locals som erbjuder en plattform för de lokala handlarna att råda bot på detta problem.

– I Lund har vi samarbetat med ett antal butiker och tagit fram både en app och en sajt där konsumenter kan handla i de lokala butikerna och få produkterna hemkörda med hjälp av ett cykelbud. Vi är ganska säkra på att Lund blir första stad i världen om den här tjänsten, säger Victor Sandberg, som också är VD på Locals.

För att få en mer levande stadskärna, och för att invånare ska få den stadskärna de förväntar sig, behöver handlarna hitta nya sätt att locka kunder, menar Victor Sandberg.

– Ett sätt att göra det är genom att samarbeta och ansluta sig till vår plattform där den fysiska handeln kombineras med den digitala. Mer än 50 procent av alla köp som görs i en fysisk butik börjar online. När butikerna går samman på Locals blir det lättare att fånga upp kunder som är online och letar.

I Malmö och Helsingborg har Locals arbetat med de organiserade cityhandlarna, men det är i Lund som det nystartade företaget vill lära konsumentbeteenden och utveckla sin plattform.

För konsumenter i Lund ska det nu vara möjligt att köpa färskvaror online och få dem hemlevererade inom några timmar.

– Från och med nu kan Lundaborna, utöver kläder och inredning, handla delikatessprodukter och mat som färsk fisk, ostar, kött och mycket annat från Locals.

Är utbudet brett och leveranserna snabba kommer cityhandeln bli mer attraktiv än besök på köpcenter eller andra stora e-handelsaktörer, tror Victor Sandberg.

– Många kunder är numera intresserade av det lokala, och jag tror att det upplevs som en hög servicegrad när cykelbudet ett par timmar efter att en beställning lagts kan lämna över exempelvis handgjord choklad från en av de butiker som anslutit sig. Den här servicen är en konkurrensfaktor som gör att fler butiker förhoppningsvis kommer att ansluta sig.

Trots att kunder nu får en ny kanal att e-handla från tror grundarna av Locals inte att det kommer att bli färre besök till city, utan tvärtom att butikerna i stadskärnan får skjuts.

– Vi vill bidra till en levande stadskärna. Det är vårt sociala mål.

 

Text: Tiina Meri


Fakta / Grundarna av Locals

Victor Sandberg är grundare och VD för Locals, arbetar med företagets iOS-app. Studerar vid Industriell ekonomi. Ska snart ta examen, skrev sitt exjobb om cityhandeln under handledning av Carl-Johan Asplund, universitetsadjunkt vid Produktionsekonomi.

John Elf, studerade teknisk fysik med master inom Technology Management vid LTH. Jobbar med marknadsföring och försäljning vid Locals.

Marcus Johansson läste datavetenskap vid Lunds universitet. Bygger Locals back-end-lösning och har rollen som chief technology officer, CTO.

Joel Oredsson är student vid Industriell ekonomi, läser master inom affär och innovation. Är spindeln i nätet i Locals och fungerar som chief operation officer, COO.


Läs mer

http://www.ehandel.se/Gemensam-e-handel-ska-ge-citybutikerna-ett-lyft,8578.html
https://8till5.se/2016/05/10/arets-skanska-startup-plats-8-luckan/