Hoppa till huvudinnehåll

Snart dags att välja!

Ingenjörsyrket är inte bara för ensamvargar, tekniknördar och mattegenier. Teknikutbildningar ger kunskaper och förmågor som kan användas för att lösa samhällsutmaningar och bidra till en bättre värld. Var inte rädd att välja LTH:s utbildningar till ingenjör, arkitekt eller industridesigner, skriver LTH:s rektor Annika Olsson i sin blogg inför sista ansökningsdag, då många våndas inför sina val för framtiden.

– Publicerad den 12 April 2021

Händer på böcker och bord, man kan ana att LTH-studenter samtalar.
Jag önskar att många, oavsett kön och bakgrund, ska våga ta chansen och söka våra utbildningar för att få tillgång till ett spännande och berikande arbetsliv, skriver Annika Olsson. Foto: Charlotte Carlberg Bärg

Snart är det den 15 april och sista ansökningsdag till universitet och högskolor. För många är detta ett datum som innebär ett stort val och en viktig milstolpe för att staka ut vägen för framtiden.

Hur ska man välja och vad är viktigt? Vi vet ju inte mycket om framtiden, men det vi tror oss veta är att framtiden kommer bjuda på stora samhällsutmaningar såsom klimatförändringar, migration, översvämningar, vattenbrist, utmanade energisystem och pandemier för att nämna några.


Vi ser också att samhället
behöver fler ingenjörer, arkitekter och industridesigners. Det efterfrågas redan idag, och med samhällsutmaningarna är det troligt att behovet kommer öka ännu mer framöver. Det behövs helt enkelt fler som kan bidra till tekniska lösningar som blir en viktig ingrediens för att lösa samhällsutmaningarna och uppnå hållbarhetsmålen i Agenda 2030.

Vi vet också att det finns föreställningar om att de som har ingenjörs- och teknikyrken är ensamvargar och inte jobbar med människor utan bara med prylar. Dessa och andra olyckliga myter om teknikutbildningar och vad en ingenjör är skrämmer troligen bort många som känner att de inte passar in och att teknikutbildningar är till för ”andra”.


Glädjande nog finns det ändå
många som är intresserade och söker våra utbildningar på LTH, och vi välkomnar fler, inte minst tjejer.

Till några utbildningar är det jämförelsevis få tjejer som söker (andelen kvinnor på LTH:s utbildningar är i genomsnitt 37 procent, men på utbildningen till civilingenjör i datateknik är andelen kvinnor så låg som cirka 15 procent). Detta känns tråkigt i synnerhet som det finns så stora möjligheter för intressanta jobb och ett berikande arbetsliv. Arbetslivet och yrkesmöjligheterna är också väldigt varierande, och valmöjligheterna i framtida yrkesval stora, för någon som har en examen från LTH.

Tekniska utbildningar och ingenjörsjobb är alltså inte bara för ensamvargar, tekniknördar eller mattegenier. Nej, teknikutbildningarna ger snarare kunskaper och förmågor som kan användas för att lösa samhällsutmaningarna och bidra till en bättre värld. Det vill säga, det handlar om utbildningar för människor som vill hitta lösningar på problem tillsammans med andra, till gagn för människor.

LTH:s vision ”Tillsammans utforskar och skapar vi – till nytta för världen” visar tydligt hur viktigt vi tycker det är att vi arbetar tillsammans – människor med olika bakgrund, perspektiv, kompetenser, och erfarenheter. Det blir bättre så eftersom heterogena grupper oftast kommer längre i sina ansträngningar att lösa komplexa problem.

Vi på LTH vet att tekniken hjälper till att driva samhällsbygget framåt – och att vi måste jobba med hållbar utveckling inom många olika områden, där teknikutveckling, samhällsbyggnad och design lär få stor betydelse.

Att tänka så känns kanske mer lockande som inspiration för teknikutbildning och inför det stora framtidsvalet den 15 april.


Så var inte rädd
för att välja LTH:s utbildningar till ingenjör, arkitekt eller industridesigner, där lärare och studenter gör riktigt starka insatser för att hjälpa med LTH-matematik, för att stärka varandra och framför allt för att gemensamt bidra till en bättre värld.

Jag önskar att många, oavsett kön och bakgrund, ska våga ta chansen och söka våra utbildningar för att få tillgång till ett spännande och belönande arbetsliv.


Annika Olsson

Rektor LTH


PS
Jag skrev på det här temat – och om några myter som jag tycker att vi kan behöva göra upp med för att också bredda rekryteringen till teknik- och ingenjörsutbildningar – i en debattartikel i Sydsvenskan. Kika också gärna på LTH:s korta film om det där med matematik. De flesta föds inte till ett mattegeni!