Hoppa till huvudinnehåll

LTH-forskare får ERC Proof of Concept

Carmelo D’Agostino, forskare inom trafiksäkerhet och beteende vid LTH, och stamcellsforskaren Paul Bourgine vid Medicinska fakulteten får ERC:s Proof of Concept för sin forskning att ta fram en ny metod för trafiksäkerhetsbedömningar och för att hitta nya träffsäkra modeller för att testa immunterapier inom cancerbehandling.

Jonas Andersson – Publicerad den 9 July 2025

porträtt
Carmelo D’Agostino får ERC Proof och Concept.

European Research Council:s Proof of Concept delas ut till forskare för att undersöka den kommersiella potentialen av deras forskning. Alla har de tidigare fått ERC:s Starting Grants. Finansieringen är en del av EU:s forsknings- och innovationsprogram Horisont Europa.

Carmelo D’Agostino, är forskare och teamledare inom trafiksäkerhet och beteende på LTH och får bidraget för sitt projekt SafeMoVE.

Grattis! Kan du berätta lite om ditt projekt?

– Tack! Projektet heter SafeMoVE och bygger på de vetenskapliga framstegen från mitt ERC Starting Grant, SUperSAFE. Vi utvecklar en universell, proaktiv metodik för trafiksäkerhetsbedömning – särskilt för komplexa, blandade trafiksituationer som involverar automatiserade fordon, utsatta trafikanter och konventionella förare. 

I stället för att förlita oss på tidigare olycksdata använder vi avancerade verktyg som drönarbilder, simuleringar och maskininlärning för att upptäcka nära ögat-händelser och farliga interaktioner innan olyckor inträffar. Denna metod kan hjälpa till att identifiera och åtgärda säkerhetsproblem i ett tidigt skede, vilket gör våra vägar säkrare och mer anpassningsbara till framtida mobilitetssystem.

Vad hoppas du uppnå med din forskning?

– Vi vill förändra hur trafiksäkerheten utvärderas – från reaktiva metoder baserade på olyckshistorik till proaktiva utvärderingar som förebygger olyckor innan de inträffar. Vår ambition är att förse beslutsfattare, ingenjörer och biltillverkare med skalbara verktyg för att utvärdera säkerheten hos nya fordonstekniker och infrastrukturdesign, redan innan de tas i bruk. I slutändan hoppas vi att detta kommer att stödja EU:s Vision Zero-mål om att eliminera dödsolyckor i trafiken senast 2050.

Vad betyder ERC-bidraget för dig?

– ERC-bidraget är oerhört betydelsefullt. Det gör det möjligt för oss att överbrygga klyftan mellan akademisk forskning och praktisk tillämpning. Med detta stöd kan vi gå från vetenskaplig teori till marknadsfärdiga lösningar som kan ha en konkret inverkan på trafiksäkerhetspolitiken, bilutvecklingen och stadsplaneringen. Det är också en möjlighet att bygga starka partnerskap med intressenter inom industrin och den offentliga sektorn.

Vad är den praktiska användningen av resultaten?

– Vår metodik kan användas för att utvärdera säkerheten på vägar, korsningar eller fordonssystem – utan att behöva vänta på att olyckor inträffar. Detta är särskilt viktigt för uppkopplade och automatiserade fordon, som utmanar traditionella metoder för säkerhetsutvärdering. Praktiska tillämpningar inkluderar säkerhetsrevisioner för städer, virtuella tester för fordonstillverkare och policybedömningar för transportmyndigheter.

Varför är dessa resultat så intressanta?

– Eftersom de erbjuder en helt ny syn på trafiksäkerhet. Genom att analysera interaktioner och nära ögat-situationer kan vi upptäcka dolda risker och vidta åtgärder där de behövs mest. Detta proaktiva perspektiv är särskilt aktuellt nu när städer och industrier anpassar sig till automatisering och ökande trafikkomplexitet.

Vad är den viktigaste slutsatsen av studien hittills?

– En av våra viktigaste insikter är att många högriskinteraktioner i trafiken inträffar på platser eller i situationer som inte fångas upp av traditionell olycksstatistik. Vårt system kan upptäcka dessa ”osynliga faror” med hjälp av detaljerade uppgifter och avancerad riskmodellering, vilket möjliggör effektivare och mer tidsenliga säkerhetsförbättringar.

Carmelo D’Agostinos profil i Forskningsportalen

Läs om Paul Bourgine på LU:s webbplats