Fem tips för att lyckas med sin affärsidé
I drygt tio år har Maria Andersson undervisat doktorander i innovation och entreprenörskap. Hon är själv disputerad i bioteknik vid LTH och är vid sidan av det akademiska livet idag också VD för spinoff-bolaget Enza Biotech. Här är hennes tips till forskare som vill starta företag:
– Publicerad den 13 May 2015

Prata med de personer du föreställer dig ska köpa tjänsten eller produkten. Att själv prata med de tilltänkta kunderna är enda sättet att lära sig om de verkliga behoven samt att testa och få styr på sin idé. I början kan man göra mycket på egen hand. Man behöver inte anlita någon konsult för dyra marknadsundersökningar.
Prata i tid! Testar man sin idé i god tid kan många års irrvägar och misstag besparas. Skälen till att så pass många inte stämmer av i tid kan vara flera. Det kan bero på den klassiska ”kill your darlings-oviljan” vilket medför att man blir allt för fokuserad på den tekniska lösningen och glömmer de problem som faktiskt ska lösas. En liten förändring av den tekniska lösningen kan kanske öppna upp för en mycket intressantare produkt och större marknad!
Läs patent och inte bara vetenskapliga artiklar. Lär dig hur ett patent är uppbyggt och vad som går att patentera. Därigenom minskar du risken att du hamnar i en situation där du spolierat dina egna patent-chanser efter att exempelvis publicerat resultat eller presenterats dem på en konferens. Anlita en duktig patentkonsult som hjälper dig att skriva patentansökan.
Tro inte att någon annan ska ”fixa det”. Det är ytterst du själv som måste dra i din idé. Visst kan vi på universitetet få utmärkt hjälp av LUIS att komma igång, men det är i huvudsak upp till dig att antingen driva idén eller teama upp med personer som kan driva projektet framåt. Ja, just det:
Teama ihop dig med rätt personer. Det är jätte-viktigt att skapa en grupp som arbetar bra ihop och som alla har ett incitament att ge järnet för affärsidén. Många gör misstaget att liera sig med någon som är alltför lik sig själv. Om du exempelvis är introvert och drar dig för att nätverka – hitta en -extrovert person som kan sköta den biten istället!
Text och bild: Kristina Lindgärde