Nyheter | Till nytta för livet

20 November 2019

Forskare vid Lunds universitet vill genom en speciell metod försöka separera olika typer av celler - utifrån storlek, täthet och styvhet - ur tumörvävnad från bröstcancerpatienter. Förhoppningen är att mer kunskap om cellernas olika egenskaper ska bidra till bättre målstyrda behandlingar.

25 September 2019

En upptäckt om att fria elektroner kan röra sig asymmetriskt ger en fördjupad förståelse för en grundläggande process inom fysiken: den fotoelektriska effekten. Den beskrevs först av Albert Einstein och förklarar hur högfrekvent ljus får elektroner att släppa taget från ett material. Resultaten publiceras i Physical Review Letters.

3 October 2019

Tisdagen den 29 oktober 2019 besöker Linda Liukas Vattenhallen Science Center Lärarfortbildningsdag för att inspirera lärare, föräldrar och studenter att se datorer inte enbart som mekaniska, tråkiga och komplicerade, utan som färgstarka, uttrycksfulla maskiner gjorda för att fixas och trixas med.

6 September 2019

Ungefär 60 000 dna-spår från brottsplatser analyseras årligen på Nationellt forensiskt centrum i Linköping. Många är dock nedsolkade och går inte att använda. En ny avhandling banar väg för mer robusta analysmetoder, vilket i sin tur innebär att fler brott kan klaras upp.

3 September 2019

Ultraljud som hittar sällsynta celler i en droppe blod. Affärsmodeller för en cirkulär ekonomi. En laserteknik som kan filma i närapå ljusets hastighet. En annan laserteknik som kartlägger insekter på kilometeravstånd. Fyra lovande forskare från Lunds universitet, varav tre från LTH, har fått ”starting grants” från Europeiska forskningsrådet (ERC) för sammanlagt ca sju miljoner euro, eller ca 75 miljoner kronor.

14 June 2019

Det gick vägen – till slut. Den europeiska mastodontsatsningen på livsmedelsutveckling, ”Food KIC”, gick inte till det konsortium som Lunds universitet ingick i år 2016. Men det var då. Nu har styrelsen för det vinnande nätverket, EIT Food, beslutat att universitetet ska bli en fullvärdig medlem i deras nätverk istället.

5 June 2019

Vasslepulver är ett smart livsmedel som gjort succé de senaste åren. Det ingår i bland annat i modersmjölksersättning. Men ett problem behöver lösas: Pulvret bildar klumpar som leder till sämre näringsupptag.

16 April 2019

Köttbullar med rödbetsblastspulver eller falukorv med torkade havtornsblad? Sådana här charkprodukter, ”laddade” med olika typer av antioxidant-rika rester från grönsaksodlingar, kan komma att hamna i mataffärernas kyldiskar. Labbtester visar att vissa antioxidanter helt eliminerade den skadliga oxidationen som forskare tror ligger bakom cancer- och hälsoriskerna med processat kött. Men alla var inte bra - vissa tvärtom förvärrade oxidationen.

20 March 2019

Ingenjör – läkare – företag. Det är kedjan som strävar mot målet att bota cancerpatienter. Per Augustsson, docent i biomedicinsk teknik vid LTH, är en viktig länk. Han bidrar med en ingenjörskonst som får blodets byggstenar att skiljas åt med hjälp av ultraljud i miniatyrlabbet ”lab-on-a-chip”.

4 March 2019

Frida Sandberg söker efter nya ledtrådar i sina analysprogram. Det är ett spännande detektivarbete, när hon framkallar världar osynliga för ögat.