Nyheter | Till nytta för livet

18 January 2021

KRÖNIKA. Dessvärre tycks fokus på kortsiktig vårdoptimering ha hämmat den samverkan som länge drivit medicintekniska innovationer i Sverige. Här finns en potential att ta bättre vara på och LTH kan bidra till innovativa lösningar, produkter och tjänster. Det skriver professor Hanna Isaksson i senaste numret av LTH-nytt.

7 January 2021

Christelle Prinz, professor i fasta tillståndets fysik, och Edouard Berrocal, forskare i förbränningsfysik, får 150 000 euro vardera för att vidareutveckla forskningsresultat som av anslagsgivaren Europiska forskningsrådet bedöms ha stor innovationspotential.

4 December 2020

Visste du att det i Sverige råder "allmän tjänsteplikt", det vill säga att alla mellan 16 och 70 år kan kallas att tjänstgöra vid höjd beredskap, och att individen har ett stort ansvar? Vill du få koll på några termer som används när krishantering och -beredskap diskuteras i samhället? Här reder Tove Frykmer och Maja Svenbro, båda doktorander vid Avdelningen för riskhantering och samhällssäkerhet, ut några välanvända begrepp.

3 December 2020

När ett nytt vaccin ska tillverkas använder man vanligtvis de delar av mikroorganismens yta där flest antikroppar fastnar. Men en ny, omfattande kunskapssammanställning landar i en annan och paradoxal slutsats: att vaccin tycks bli effektivare om istället mindre ”populära” delar används. Också coronavaccin kan vinna på detta omvända angreppssätt, spår artikelförfattaren professor Gunnar Lindahl.

16 October 2020

Antikroppar handlar inte bara om att spåra immunitet mot covid-19 och andra smittor, utan används också alltmer för att bota sjukdomar. Forskare i immunteknologi bygger konstgjorda antikroppar med nya, läkande egenskaper.

28 May 2020

Stamcellsforskare har tillsammans med forskare på institutionen för biomedicinsk teknik utvecklat ett mikrosystem som gör det möjligt att programmera stamceller i en cellkultur som liknar den tidiga fosterhjärnan. Arbetet publiceras i ansedda Nature Biotechnology.

4 May 2020

Ett rengöringsmedel som räddat många liv. Och som just nu räddar ännu fler. Läs intervjun med Ulf Ellervik, professor vid Centrum för analys och syntes på LTH, om en trotjänare i coronavirusets tidevarv.

30 April 2020

De stora forskningsanläggningarna Max IV och ESS i Lund ger hopp om nya material som står i hållbarhetens tjänst – och framsteg inom sektorer som medicin, verkstadsindustri, elektronik, livsmedel och samhällsbyggnad.

10 January 2020

En ”snackis” bland cancerforskare är vesiklar, nanopartiklar som i miljardtal flödar i våra blodådror och som visat sig bära på information om kroppen håller på att bli sjuk. Nu finns hopp om att kunna fånga in och avkoda vesiklarnas budskap via ett vanligt blodprov.

20 November 2019

Forskare vid Lunds universitet vill genom en speciell metod försöka separera olika typer av celler - utifrån storlek, täthet och styvhet - ur tumörvävnad från bröstcancerpatienter. Förhoppningen är att mer kunskap om cellernas olika egenskaper ska bidra till bättre målstyrda behandlingar.