lu.se

LUNDS TEKNISKA HÖGSKOLA

Lunds universitet

Drömmar, upptäckter – och digitalisering

2019-02-08

Robot i LTH:s robotlabb och frigolit i den ungefärliga formen av ett mänskligt huvud.

I LTH:s robotlabb. Foto: Håkan Kogg Röjder

Utvecklingen av robotar är verkligen fascinerande. Tänk till exempel på Isaac Asimovs I, Robot från 1950, boken med nio noveller som utkom i svensk översättning 1954. Idag befinner vi oss närmare, eller egentligen i, en verklighet där robotar griper in i vardagen. Ser vi detta som spännande eller skrämmande? Det beror nog på vem vi frågar men naturliga frågor blir: Var och hur kommer robotar att användas i framtiden? Vilka egenskaper måste de ha för att kunna utföra de uppgifter vi önskar?


Roboten är en naturlig
del av industrin idag. Men hur blir det inom sjuk- och äldrevården, och inom skolan?

I höstas hade jag äran att installera sex nya professorer. En av dem var Volker Krüger som är professor i datavetenskap med särskild inriktning på robotsystem. Volker Krüger är rekryterad inom WASP – det för LTH och Sverige mycket viktiga forskningsprogrammet Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program – och hans forskning är inriktad på att skapa en robot med förmågan att se och tänka på egen hand för att den skall kunna utföra nya uppgifter. Detta kopplar väldigt tydligt till artificiell intelligens, AI, och kan öppna upp nya världar för oss alla.

Idag förändrar digitaliseringen världen i rask takt, och vi ser en mängd nya möjligheter och risker. För LTH är det en stor fördel att vara del av det ”kompletta” Lunds universitet. I våra tvärvetenskapliga nätverk – som det nybildade AIML-nätverket för artificiell intelligens – bidrar forskarna inte bara till teknisk utveckling, där stöts och blöts även juridiska, affärsmässiga, samhälleliga och etiska implikationer av digitalisering. En av de grundläggande frågorna är rimligen: Hur ser vi till att tekniken ställs i människans tjänst?


På LTH menar vi
att digitaliseringen är och än mer kan vara till nytta för samhället – det framgår förhoppningsvis av de berättelser och nedslag som görs i nya numret av LTH-nytt. (Det här magasinet har för övrigt för vana att göra intressanta nedslag i LTH:s kreativa utveckling av teknik, arkitektur och design, och du gärna får gärna dela med dig av det, i tryckt eller digital form, till vänner och andra nyfikna!).

På LTH skall vi utveckla grundutbildningen så att den tar fasta på digitaliseringens möjligheter och så att den motsvarar studenternas rättmätiga krav.

Inom vår pedagogiska verksamhet CEE – Center for Engineering Education gör vi en större digitaliseringssatsning. Sporrade också av LTH:s styrelseordförande Charlotta Falvin introducerar vi så kallade Active learning classrooms, och vi kommer i större utsträckning att använda digitala hjälpmedel i undervisningen. Vi vill se till att studenter får en god plattform för digitalt lärande men behålla fördelarna med att mötas i den traditionella ”analoga” världen.


Sist men inte
minst: En LTH-nyhet som jag tycker är väldigt rolig att berätta är att vi sedan årsskiftet har en ny vicerektor för digitalisering, Björn Regnell. Jag vill varmt välkomna Björn i hans nya roll, och ser fram emot vårt samarbete och att LTH kan dra ännu större nytta av hans kunskaper och klokskap! Om Björn Regnell kan jag berätta att han är en av de personer som drivit på för att programmering skall hamna på schemat i landets grundskolor. Ett argument som han använt handlar om allmänbildning:

”Alla behöver grundkunskaper i datalogi och programmering för att aktivt kunna delta i samhällsutvecklingen.”

Björn är också drivande när det gäller förnyelsen av programmeringsundervisningen på civilingenjörsprogrammet i datateknik, och han använder det kraftfulla programmeringsspråket Scala som förstaspråk i sin undervisning i nybörjarprogrammering för både ingenjörer och skolelever. I sin forskargärning fokuserar han bland annat på kravhantering för öppen källkod och metoder för att fatta välgrundade beslut om vad som skall ingå i nästa mjukvarurelease.

Möjligheter, risker, etiska övervägningar. Det är spännande att befinna sig på LTH och vara med när vi tillsammans arbetar för digitalisering som är till nytta för oss människor!


Viktor Öwall

Rektor LTH


PS
Att vi på LTH ser hoppfullt på framtiden märks också inom vår utbildning: nyligen har vi utökat antalet studenter och satsat på tre nya internationella masterprogram, närmare bestämt inom AI, VR (Virtual Reality) och läkemedel.

 

 

 


2019-01-25

Verket "Varifrån kommer vi? Vilka är vi? Vart går vi?" av konstnären Paul Gauguin.

Nyligen hamnade jag framför en dokumentär om den franska konstnären Paul Gauguin, en av favoriterna i min ungdom. Det ledde mig att fundera över konstnären som drevs av idéer och en vilja att förnya och gick all-in, och över...[läs mer]


2018-12-14

Så är terminen, som i ett avseende kulminerar med LTH:s examenshögtid, till ända. Inför och under den här händelsen känner jag mig spänd, ödmjuk och stolt. För min egen del innehåller den en återkommande förmån: att få hålla tal...[läs mer]


2018-12-03

Varje år besöker riksdagsledamöter som sitter på "Skånebänken", det vill säga ledamöter som är invalda från de skånska valkretsarna, LTH för att få information och träffa LTH:s ledning och LTHs näringslivsråd.I år...[läs mer]


2018-11-14

Studenterna är LTH:s viktigaste produkt, brukar jag säga. Det är genom att utbilda studenter som vi är till störst nytta för samhället.  Därför blir jag otroligt stolt varje år när jag besöker ARKAD, som är södra Sveriges...[läs mer]


2018-10-31

Vi hör om det överallt, att det är en stor brist på ingenjörer, arkitekter och designers. Och det gäller i stort sett alla områden där vi utbildar. Dock har vi under flera år haft paradoxen att vi varit tvungna att begränsa vårt...[läs mer]


2018-10-06

På LTH har vi under en tid funderat på hur vi ska förklara bättre för omvärlden vad vi gör och vad som driver oss. För att göra detta har vi – vilket föll sig naturligt – utgått från vår vision som arbetats fram av...[läs mer]


2018-06-14

Kanske har ni sett nya LTH-nytt som skickas ut till alla de LTH-alumner som registrerat sig i vårt alumninätverk och andra intressenter och som naturligtvis finns tillgängligt elektroniskt. Jag är stolt över den metamorfos...[läs mer]


2018-06-07

Så är tiden inne att önska oss alla vid LTH en riktigt skön sommar. Jag vill passa på att önska lycka till åt alla er som nu lämnar LTH, efter fullföljd utbildning eller av andra anledningar. Jag hoppas att ni härifrån tar med er...[läs mer]


2018-05-09

Då står det klart att Lunds universitet kommer att ansluta som så kallad core partner till den nationella plattformen Treesearch [http://www.treesearch.se/], en kunskaps- och kompetensuppbyggnad inom forskning på nya material och...[läs mer]


2018-03-29

Termen ”Liberal Arts” kan tolkas på många olika sätt – själv använder jag uttrycket när jag förespråkar att studenter som går längre program vid Lunds universitet inom ramen för sin utbildning ska få läsa andra ämnen och vid...[läs mer]


2018-03-12

Så har det blivit dags att skapa nya initiativ inom grundutbildningen och öka antalet studenter som antas till LTH. Under sex år har vi levt med överproduktion inom utbildningen, det vill säga att vi utbildat fler studenter än vi...[läs mer]


2017-12-05

Så har även kvinnor inom akademin och inom teknikbranschen samlat sig – inte förvånande, men likväl skakande – till ett upprop inom ramen för Me too-kampanjen. Akademiuppropet, som undertecknats av 2 400 kvinnor, inleds med...[läs mer]


2017-09-25

Det talas mycket om digitalisering just nu. Vad menar vi egentligen med begreppet, och är det något nytt? Vad vi menar beror lite på vem man frågar, men vi kan ju vara överens om att information och tjänster blir mer och mer...[läs mer]


2017-08-31

Efter en lugn sommar i Lund och på LTH är det fullt av liv igen. Studenter överallt och det sprudlar av aktivitet. Under de senaste två veckorna har jag haft nöjet att välkomna LTH:s nya studenter i både Lund och Helsingborg....[läs mer]


2017-06-22

Tiden som leder fram till sommar är alltid en hektisk tid med mycket firande; examenshögtid, promotion, avtackningar och så vidare. Det är fantastiskt roligt men tar också tid från allt det andra som skall göras och lämnar inte...[läs mer]


2017-03-30

I förra bloggen diskuterade jag samverkan och tidigare att LTH utbildar för framtidsyrken. Men vad är det då vi samverkar inom och vad är det vi utbildar för? Nyligen fastställde LTH sin strategiska plan, och samtidigt har vi...[läs mer]


2017-03-09

Samverkan är en del av LTH:s livsnerv. Vi utbildar främst för näringslivet och det omgivande samhället, även om en del stannar inom akademin. Denna kompetensförsörjning är enligt min mening vår viktigaste uppgift. Därför måste vi...[läs mer]


2017-02-16

Så var det då dags att ta tag i bloggandet efter helgerna och USA-resa. Ska också försöka att ha en lite högre frekvens under det kommande året. Både när jag var i Kalifornien förra veckan och här hemma hör man konstant att det...[läs mer]


2016-11-28

Idag ser, hör och läser vi mycket om faktaresistens: det vill säga ett förhållningssätt där man inte låter sig påverkas av det som talar emot ens egen uppfattning. De kanske tydligaste exemplen idag är valkampanjen inför Brexit...[läs mer]


2016-09-22

LTH är en av de fakulteter vid Lunds universitet som betecknas som enkönad. Vad som då främst diskuteras är antalet kvinnliga professorer, en siffra som på LTH ligger runt 15 procent och som dock varierar mycket inom fakulteten....[läs mer]


Visar post 1 till 20 av totalt 43.
<< Första < Föregående 1-20 21-40 41-43 Nästa > Sista >>

Viktor Öwall
rektor Lunds Tekniska Högskola

Viktor's book recommendations

Prenumerera

Sign up rektors blogg

Page 1

Beställ broschyren "Drömmar & upptäckter" på info@lth.se