Hoppa till huvudinnehåll

Skolsamverkan

LTH arbetar för att inspirera unga till att studera vidare på en högre teknisk utbildning. Här listas ett urval av de aktiviteter som vi genomför för att barn och unga ska få lust till teknikämnen och insyn i hur det är att läsa på LTH.

Vattenhallen är Lunds universitets experimentcentrum på LTH:s campus. Vattenhallen välkomnar elever i olika åldrar men också företag och enskilda. I Vattenhallen kan du prova på olika interaktiva experiment, se vetenskapsshower eller utforska olika utställningar.

Vattenhallen Science Centers webbplats

Vattenhallen erbjuder även praktikplatser och handledning av projektarbeten för elever i grund- och gymnasieskolan.

Information om praktik och projektarbeten på Vattenhallens webbplats

På LTH genomför vi årligen Her Tech Future, som ska ge en inblick i hur det är att studera på LTH och inspirera kvinnor att söka till tekniska utbildningar. Evenemanget riktar sig till kvinnor som läser årskurs två på tekniska och naturvetenskapliga gymnasieprogram.

Information om Her Tech Future

Teknikåttan är en tävling i teknik och naturvetenskap som vänder sig till elever i årskurs åtta i Sverige. Frågorna i tävlingen är relaterade till situationer och fenomen i vår vardag. Uttagningstävlingarna görs ute på skolorna, då samtliga elever är med och tävlar. De 16 bästa klasserna i Skåne går vidare till åttondelsfinalen som hålls på LTH. Därefter går de fyra bästa klasserna vidare till regionfinal som hålls på eller i närheten av LTH. Det vinnande laget får representera Skåne i riksfinalen.

Kontaktuppgifter till ansvarig för Teknikåttan på LTH

Information om tävling i teknik och naturvetenskap på Teknikattan.se

NMT-dagarna anordnas årligen av naturvetenskapliga fakulteten, medicinska fakulteten och Lunds Tekniska Högskola vid Lunds universitet, och besöks varje år av runt 6000 gymnasieelever och lärare. Under en vecka i mars hålls omkring 300 populärvetenskapliga föreläsningar om olika aktuella ämnen. I mars 2021 erbjuds en digital version med 20 föreläsningar. 

Information om NMT-dagarna på Lunds universitets webbplats

Är du lärare eller studievägledare? LTH erbjuder digitala skolbesök över zoom med studenter som berättar om LTH:s utbildningar, studentliv och boende.
 
Kontaktuppgifter för att göra en intresseanmälan

Supplemental Instruction (SI) är ett akademiskt stödprogram med stor internationell spridning. SI bygger på ett förhållningssätt till lärande där inre motivation och nyfikenhet är centrala drivkrafter. Studenter får genom samverkansinlärning i grupp hjälp att lyckas på "svåra" kurser.

I ett SI-samarbete mellan LTH och gymnasieskolor knyts verksamheten till kurser i matematik, fysik eller kemi för årskurs 1–3. SI sker i möten om cirka 5–15 elever där diskussionen leds av en LTH-student. SI-ledaren initierar lärandeaktiviteter och har en uppmuntrande och stödjande roll.

Information om SI-samarbete med LTH på LTH:s kurswebbplats

I LTH:s julkalender experimenterar LTH-teknologer via 24 kortfilmer fram en vetenskaplig kalender. På ett pedagogiskt sätt och med en lättsam ton, bjuds tittaren på en inblick i tekniska och naturvetenskapliga fenomenen. Även om julkalendern visuellt har ett jultema, är det kunskap och experiment passar när som helst på året.

LTH:s julkalender

NRCF vidareutbildar lärare inom naturvetenskap och teknik.

Nationellt resurscentrum för fysiks webbplats

 

En lärare mäter ett tävlingsbidrag framför några elever
Sidansvarig: yens.wahlgren@lth.lu.se | 2019-02-07