Hoppa till huvudinnehåll

Civilingenjör i kemiteknik

300 högskolepoäng · 5 år · Civilingenjörsexamen

Hur kan vi skapa nya ämnen och material från grunden – och göra det på ett hållbart sätt? Som civilingenjör i kemiteknik lär du dig att förstå och påverka kemiska processer, från laboratoriet till fullskalig produktion. 

Om utbildningen

Kemiteknik kombinerar kemi med teknik och matematik för att utveckla nya produkter och processer på ett långsiktigt hållbart sätt. Det handlar om att omvandla kemisk kunskap till lösningar i större skala: Från molekyl till färdig produkt och utformning av processer. 

Civilingenjörsutbildningen i kemiteknik ger dig kunskaper om kemiska ämnens egenskaper och reaktioner, och hur de kan användas i både laboratoriemiljö och industriell produktion. Du tränas i att lösa tekniska problem, modellera och simulera kemiska och fysikaliska förlopp samt utvärdera resultat, även när informationen är begränsad. 

De färdigheter du får är viktiga för samhällets omställning till en cirkulär ekonomi, där produktion baserad på förnybara råvaror sker med låg miljöpåverkan och hög energieffektivitet. 

Du studerar i en miljö präglad av internationellt framstående forskning och goda kontakter med näringslivet. Som civilingenjör i kemiteknik kan du bidra till hållbar utveckling, med särskild hänsyn till råvaror, energi och miljö. 

Utbildningen ges av Lunds Tekniska Högskola, LTH som är den tekniska högskolan vid Lunds universitet.

Upplägg och innehåll

Utbildningen består av ett basblock på tre år och en fördjupningsdel på två år. 

Under basblocket läser du kurser i matematik, kemi och kemiteknik. I kemikurserna får du en molekylär förståelse för hur atomer och molekyler reagerar och hur material är uppbyggda. Kemiteknikkurserna bygger vidare på dessa kunskaper och fokuserar på att utforma produkter och processer. 

De två sista åren väljer du en specialisering: Läkemedel, Material eller Processdesign. Här har du möjlighet att både fördjupa dig och bredda din utbildning genom ett stort utbud av valbara kurser. 

Undervisningen är varierad och ger dig tidigt kontakt med yrkeslivet. Redan under de första åren deltar du i projekt med koppling till industrin, där du får tillämpa dina kunskaper i kemiteknik. 

Laborationer är en viktig del av utbildningen. Du arbetar praktiskt med kemiska teorier och använder modern utrustning för att utforska och testa dina idéer. I projektkurser får du utveckla din förmåga till självständigt lärande och problemlösning. 

Utbildningen har en tydlig koppling till aktuell forskning, både genom lärarna och genom den teknik som används. Denna forskningsförankring märks särskilt i specialiseringarna och under examensarbetet. 

Eftersom kemiteknik är ett internationellt område finns stora möjligheter att läsa delar av utbildningen utomlands. 

Karriär och framtid

Utbildningen i kemiteknik ger dig en stabil grund för att arbeta inom flera viktiga framtidsområden. Många studenter möter sin framtida arbetsplats redan under utbildningen tack vare närheten till forskningsmiljöer som Ideon, Medicon Village, MAX IV och ESS, samt goda kontakter med internationella företag i regionen. 

Som civilingenjör i kemiteknik kan du arbeta med drift, utveckling och forskning inom kemisk industri. Andra arbetar med miljöfrågor på företag eller myndigheter, eller med försäljning och marknadsföring. Många har roller som projektledare eller chefer. Det finns även goda möjligheter att gå vidare till forskning vid universitet. 

Bred utbildning som lönar sig

Alla LTH:s ingenjörsprogram är breda utbildningar som ger dig en solid grund att stå på. Som ingenjör kan du bidra till – och skapa nya lösningar för – en hållbar samhällsutveckling och en grön, miljövänlig omställning.

Som utbildad ingenjör har du hög ingångslön. För 2025 rekommenderar fackförbundet Sveriges Ingenjörer att civilingenjörer begär minst 41 000 kronor per månad i ingångslön. Medellönen, som varierar beroende på bransch, arbetsuppgifter och erfarenhet, är 49 000–71 000 kronor.

Material: Ger dig kunskap om hur nya funktionella material utvecklas för exempelvis fordons-, elektronik- och läkemedelsindustrin. Du fördjupar dig i material- och polymerkemi och lär dig om framställning och analys av material som till exempel nanomaterial. 

Processdesign: Handlar om att utveckla effektiva tillverkningsprocesser för produkter som färger, läkemedel och baskemikalier. Du lär dig hur processerna optimeras för ekonomi och miljö, samt får kunskaper om exempelvis energieffektivisering och riskbedömning. 

Läkemedel: Ger dig fördjupad kunskap om hur läkemedel utvecklas – från design av nya molekyler till processutveckling. Du lär dig om kemi, bioteknik och analys av aktiva substanser, ofta genom projektkurser med koppling till läkemedelsindustrins utvecklingsarbete. 

Lunds universitet har förstaplatsen i världen i QS World University Ranking: Sustainability 2026, som rankar hållbar utveckling vid lärosäten i världen. 

Hållbar utveckling är en integrerad del i alla LTH:s utbildningar och du får kunskap och verktyg för att i framtiden arbeta med viktiga områden och påverka samhällsutvecklingen.  

Utbildningen i Kemiteknik lär dig att arbeta med lösningar för flera av de globala målen, särskilt:

  • God hälsa och välbefinnande
  • Hållbar energi för alla
  • Hållbar industri, innovationer och infrastruktur
  • Bekämpa klimatförändringarna

Anmäl dig till utbildningen

Behörighet

Grundläggande behörighet

samt

  • Matematik 4 (eller äldre kurs Matematik E)
  • Fysik 2
  • Kemi 1

Examen

Civilingenjörsexamen i Kemiteknik
Master of Science in Engineering, Chemical Engineering

Intervjuer

Hatoon Makhool. Foto.

Vi lär oss hur kemi kan tillämpas för att göra människors liv bättre.

Hatoon Makhool, student

Hatoon Makhool läser till civilingenjör i Kemiteknik. ”Vi lär oss hur kemi kan tillämpas för att göra människors liv bättre”, säger Hatoon, som valde utbildningen för att hon gillar kemi, och vill jobba praktiskt med kemi ute i samhället.

Hatoon, som just nu läser femte och sista året på utbildningen, berättar att hennes intresse för miljö funnits redan från start, men växt sig allt starkare under åren.

- Jag tänker mycket på vad som händer med vår miljö just nu, och vill vara med och förbättra situationen. Utbildningen ger mig en bra förståelse för processutveckling och processdesign, ur många olika perspektiv. I framtiden vill jag vara med och utveckla processerna ur just miljöperspektivet, säger hon.

För hur ser egentligen de mest miljövänliga processerna ut? Hur reagerar naturen på olika tillverkningsprocesser och driftsmodeller som företag använder sig av?

- I samhället vägs miljö och ekonomi hela tiden mot varandra. Det är viktigt att förstå det samspelet, vilket utbildningen verkligen lärt mig att göra, säger hon.

Efter examen vill hon först skaffa sig en bredare arbetserfarenhet inom processdesign som konsult.

- Konsultyrket ger både variation och fördjupning, vilket känns bra att inleda karriären med. Men det långsiktiga målet är att starta eget företag inom miljöfrågor, berättar hon.

Hon uppskattar utbildningens upplägg, där teori och praktik balanseras mot varandra. Efter att en teoretisk grund finns på plats, vävs praktiska moment in allt mer.

- Det driver din kunskap framåt. Och ju mer kunskap i ämnena du får, desto mer suddas gränserna mellan dem ut. Idag använder jag till exempel både fysik och matte, för att förstå kemi och teknik.

Att plugga på LTH tycker hon är speciellt. Hon beskriver det som en stor familj, utspridda i olika hus på LTH:s campus.

- LTH har en stark identitet och gemenskap. Är det tentaperioder märker du det på hela LTH:s campusområde, och du vet att alla andra går igenom något liknande vad du själv gör just nu. Våra lärare är otroligt hjälpsamma, och stödet studenter emellan är starkt.

Läs hela Hatoons berättelse 
Dölj Hatoons berättelse 
Mikael Lundquist. Foto.

Delaktighet i hela processen - från selektion av optimala produkter för kundernas processystem till kommersiella diskussioner gällande priser och offerter - gör arbetet intressant och utvecklande.

Mikael Lundquist, Business Engineer, Swep International AB

Jag bestämde mig tidigt för att läsa till civilingenjör då intresset för teknik alltid varit stort. Jag ville ha en kvalitativ och gångbar utbildning för en kommande arbetsmarknad. Nyfikenheten för hur allt är uppbyggt och de byggstenar som utgör allt omkring oss gjorde kemiteknik till det självklara valet.

Kemi är något som jag alltid förknippat med laboratoriearbete. Men utbildningen innehåller en stor del industriell teknik och inriktningen processdesign mötte mitt intresse mot industrin snarare än mot "labbrockarna".

Intresset för marknaden och kundrelationer i kombination med tekniken gjorde att jag efter utbildningen sökte mig mot marknadssidan. Nu arbetar jag som business engineer och agerar länken mellan kunderna och tekniken.

Delaktighet i hela processen - från selektion av optimala produkter för kundernas processystem till kommersiella diskussioner gällande priser och offerter - gör arbetet intressant och utvecklande. Att arbeta globalt ger möjligheten att resa och lära sig olika kulturer vilket ger ännu en dimension till arbetet.

Både teknisk kompetens och problemlösningsförmåga är ovärderliga erfarenheter som utvecklas under tiden på LTH. Men tiden på LTH har även gett mig många glada minnen utanför skolan med andra kemitekniker och LTH:are man knyter kontakt med.

Läs hela Mikaels berättelse 
Dölj Mikaels berättelse 
Mikael Lundquist. Foto.

Kurser

Dessa ämesområden och kurslistningar är till för att ge en överblick av programmets kurser. För LTH:s officiella kursinformation, se läro- och timplanen.

Läro- och timplanen på Studentwebben LTH

Ämnesområden

  • Kemi och kemiteknik 38%
  • Matematik 12%
  • Programmering 3%
  • Breddade ämneskunskaper 7%
  • Specialisering och valfria kurser 30%
  • Examensarbete 10%

Dator i utbildningen

Du behöver ha tillgång till dator, PC eller Mac, gärna bärbar som klarar den programvara universitetet tillhandahåller. Om programvara behöver köpas eller hyras anges det i kursplanen.

Läs mer om datorprestanda, programvaror och inköp: LTH:s råd om datorinköp.

Förutsättningar i studiemiljön​

Studierna innehåller obligatoriska inslag som förutsätter att du kan arbeta självständigt och säkert i olika miljöer, till exempel laboratorier, verkstäder och vid fältstudier. Det krävs att du följer säkerhetsföreskrifter och anvisningar samt kan vistas i och lämna lokalerna på ett säkert sätt. Studierna förutsätter även förmågan att följa och styra de studerade processerna.

I utbildningen ingår laborationer i dragskåp och i processhall, hantering av hälsovådliga, frätande och/eller giftiga kemikalier, arbete med mikroorganismer och celler.

Etiska betänkligheter​

Utbildningen innehåller även obligatoriska moment mot vilka vissa personer kan känna betänkligheter, inom exempelvis genmodifiering. Den som vill genomgå utbildningen har dock skyldighet att inhämta kunskaper och färdigheter inom utbildningens alla områden, i den mån det är nödvändigt för att uppfylla kursmålen. För vissa moment förekommer särskilda krav gällande regler för hygien, utformning av skydds- och arbetskläder samt sekretess och professionalism.

Kontakt

Gunilla Persson. Foto.

Gunilla Persson

Studie- och karriärvägledare

gunilla.persson@lth.lu.se
046–222 84 93

 

Cecilia Nilsson. Porträttfoto.

Cecilia Nilsson

Internationell koordinator

cecilia.nilsson@lth.lu.se
046-222 97 22

Lena Nielsen. Porträttfoto.

Lena Nielsen

Programplanerare

lena.nielsen@lth.lu.se
046-222 08 71

Niklas Andersson

Programledare

niklas.andersson@ple.lth.se