Utveckla din examination
Har du kursansvar eller ansvarar för kursutveckling? Funderar du över nya sätt att examinera dina studenter eller vill utforska och utveckla din examinations-
praktik? Eller är du nyfiken på vad forskningen säger om olika examinationsformer? Välkommen på CEE:s nya kurs!
Det här är en kurs som vill inspirera deltagarna att reflektera kring examination, examinationspraktik och aktiviteter kopplade till examination som främjar studenters lärande såväl som LTH:s utbildningar. Ett centralt tema i kursen är reflektioner kring deltagarnas egen examinationspraktik – dess utmaningar, möjligheter och ramar – samtidigt som det ges möjlighet till kunskapsspridning och information kring alternativa examinationsformer. Kursen berör även formella ramar och regelverk kring examination på LTH.
Kursen bygger på relevant högskolepedagogisk forskning men också den erfarenhet som deltagarna själva utvecklat genom att examinera studenter inom respektive ämnesområde. Kursen står på tre ben: inspiration och information från relevant litteratur samt andra delar av LTH, diskussioner och erfarenhetsutbyte inom kursgruppen samt ett projekt som syftar till att reflektera kring, undersöka och utveckla examination i den egna kontexten. Kursen uppmuntrar till ett forskande förhållningssätt och vill öppna dörrarna till att prova nya varianter och former av examination.
Kursupplägg
Kursen innehåller fem kursträffar i form av workshops (halvdagar) där deltagarna förväntas delta aktivt. Mellan träffarna lämnar deltagarna in korta deluppgifter i form av reflektioner baserade på relevant litteratur och/eller egen erfarenhet. Vi vill gärna uppmuntra samverkan mellan lärare på samma institution, kurs och/eller program så uppgifterna görs med fördel av relevanta konstellationer av lärare.
För godkänt på kursen krävs närvaro vid åtminstone 80 % av den schemalagda tiden samt godkända deluppgifter.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs normalt examen på grundnivå, samt genomgången högskolepedagogisk introduktionskurs eller motsvarande.
Omfattning
Kursen motsvarar 2 veckors arbete.
Kursplan
Kursplan (Svenska, PDF 265 kB)
Syllabus (English, PDF 303 kB)
Kursledare
Sandra Nilsson, sandra.nilsson@cs.lth.se
universitetsadjunkt Datavetenskap LTH och CEE
Andreas Persson, andreas.persson@tft.lth.se
universitetsadjunkt Trafik och väg LTH