Institutionen för datavetenskap har tillsammans med Vattenhallen Science Center utvecklat ett flertal koncept för att fler ungdomar skall få prova på att programmera. På den här sidan har vi samlat länkar till allt material som är fritt att använda samt till de aktiviteter och utbildningar som vi erbjuder.
 

Programmering som ett ämne i grundskolan är en fråga om vilka tankeverktyg och påverkansmöjligheter vi ger morgondagens medborgare för att de ska kunna delta i demokrati och samhällsutveckling. De som kan programmera har väsentligt bättre förutsättningar att ta makten över maskinen, samhällsutvecklingen och sin egen framtid. Alla som kan lära sig läsa och skriva kan lära sig programmera! Och det är dessutom en jättekul utmaning, säger professor Björn Regnell.
 

Kojo är ett verktyg som gör "riktig" programmering tillgänglig för barn. Det har en låg lärandetröskel och samtidigt med fördjupningsmöjligheter ända upp till universitetsnivå. Kojo använder Scala som är ett modernt och kraftfullt språk som används professionellt av fler och fler systemutvecklare över hela världen.

I Python lär du dig enkel programmering i Python med sköldpaddsgrafik, input/output, avlusning och plottning. Vi har utvecklat egna programmeringsuppdrag tänkta att användas i matematik på högstadiet och gymnasiet samt ett uppdrag i miljödataprogrammering. Vi använder en online-miljö (repl.it) för programmeringen.

På Vattenhallen Science Center har vi kul med programmering för barn och ungdomar samt erbjuder skolbesök och anordnar fortbildningar för lärare och skolpersonal om hur man kan lära ut programmering på ett roligt och enkelt sätt. 



Kortlänk för delning av denna sida: 
lth.se/ldp