Industriell ekonomi

300 högskolepoäng  •  5 år  •  Civilingenjörsexamen

Nina Åxman, vice president, Sandvik Rock Tools

Jag får jobba med teknik och ledarskap och varje dag har jag kontakt med människor från hela världen.

Nina Åxman

En bra kombination av teknik, ekonomi och management inom teknikföretagsvärlden fick Nina Åxman att välja att läsa Industriell ekonomi på LTH. Valet visade sig vara rätt och har tagit henne till flera spännande arbetsplatser runt om i världen. Nu arbetar hon som vice president för global operations på Sandvik Rock Tools, ett arbete där hon både får jobba med teknik och ledarskap. I år utnämndes hon till Framtidens kvinnliga ledare 2020.

– Det känns fantastiskt roligt och är en stor ära. Det är extra roligt att de valde en ledare som kommer från teknikindustrin. Det är viktigt att visa att det finns en mångfald som kan föra teknikbranschen framåt. Om jag kan bidra till eller inspirera någon att satsa på det så är det jättestort, säger Nina Åxman.

Uppvuxen i Hallstahammar bestämde sig Nina Åxman för att flytta till en riktig studentstad, och eftersom hon alltid haft ett gott öga till Lund och Öresundsregionen föll valet på LTH. Tidigt var hon också intresserad av teknik och hade gått gymnasiet på ABB:s industrigymnasium.

– Industriell ekonomi ger stora möjligheter att själva välja yrkeskarriär.

Minnena av Lund och LTH är väldigt positiva, både själva utbildningen och Lund som stad och det stora utbudet av aktiviteter som finns.

Att läsa i Lund hade också den stora fördelen att man har tillgång till hela universitetet. Nina Åxman läste till exempel juridisk översiktskurs som komplement. På Industriell ekonomi tycker hon att de första två åren var ganska teoretiskt tunga, men det blev roligare hela tiden. De sista tre åren innehöll flera integrerade projektarbeten på olika företag, som Nina Åxman uppskattade då de kändes nära verkligheten. Dessutom finns det goda möjligheter till utbyte med andra lärosäten, själv åkte hon till Australien.

Nina Åxman visste att hon ville börja karriären på ett större internationellt bolag – helst på ett traineeprogram som gav möjlighet att arbeta internationellt. Och så blev det också, efter utbildningen började hon ett traineeprogram på Bombardier transportation i Tyskland.

– Det var ett och ett halvt år långt program där man arbetade i tre olika sex månader långa projekt på olika platser i världen. Det var väldigt bra, med skarpa projekt. Vi var 15 personer i traineeprogrammet och vi utvecklades väldigt mycket tillsammans.

Nina Åxman stannade i tio år inom Bombardier, där hon hade många olika roller på olika platser i Tyskland, Kina och Sverige och där hon gick från trainee till att sluta som fabrikschef i Västerås.

Ett minnesvärt projekt var när hon i Kina ansvarade för att fördubbla produktionskapaciteten av tågmotorer på bara tio månader. Det handlade om allt från investeringar till att ställa om arbetet till en ny skiftsstruktur för de som arbetade på fabriken – samtidigt som produktionen skulle hållas igång under omvandlingsprocessen.

– Jag gillar att arbeta i Kina – de ser det mesta som möjligt att genomföra och är flexibla och resultatinriktade.

Efter årsskiftet 2020 började hon sin nya tjänst på Sandvik Rock Tools, som tillverkar borrverktyg till gruv- och anläggningsindustrin. Som ansvarig för global operations leder hon arbetet med den globala försörjningskedjan med sex fabriker i olika länder och ett världsomspännande nät i 130 länder.

– Vi ska nå våra kunder på 1-3 dagar. Det kräver mycket planering, särskilt som våra verktyg är tunga och skrymmande så vi använder helst inte flyg, utan sjöfrakt, berättar Nina Åxman.

Arbetet innebär mycket strategisk planering, med anställda runt om i världen som rapporterar till henne. 

– Jag får jobba med teknik och ledarskap och varje dag har jag kontakt med människor från hela världen. Jag har väldigt bra kollegor och samtidigt finns det potential för vår verksamhet att bli ännu bättre och jag har mandat att driva förändring, säger hon.

Normalt innebär tjänsten mycket resor, men som för alla andra har detta år varit väldigt speciellt, vilket ställt mycket på ända. En stor del av arbetstiden har gått åt till krishantering av följderna av corona. Det har också krävt ett annat sätt att arbeta med hemmakontor och många digitala möten.

– Det är både på gott och ont. Mycket fungerar bra och mitt team är utspridda över hela världen så vi har många Teamsmöten ändå. Samtidigt saknar jag energin som uppstår när man träffar sina kollegor i verkligheten och det blir inte lika spontant som annars, säger Nina Åxman.

I arbetet har hon också möjlighet att driva frågor som ligger henne extra varmt om hjärtat. Mångfald tillsammans med integration och hållarbarhet är tre frågor som engagerar. Nina Åxman har en stark tro på människors lika värde och att alla har sina egna inneboende styrkor och förmågor som behöver tas tillvara. Under flyktingkrisen engagerade hon sig för att hjälpa nyanlända flyktingar och på Bombardier tog man emot språkpraktikanter som fick en möjlighet att få en inblick i industribranschen.

– Jag vill också visa att det fungerar att vara kvinna och ledare inom tekniksektorn. Många har en gammeldags bild av medelålders män i kostym, men jag är ett exempel på att det finns stora möjligheter och att man kan var fabrikschef vid 32 och ha en röd klänning i stället, säger Nina Åxman.

Kortfattat:

Så ser en dag på kontoret ut

Det finns ingen dag som är den andra lik. I vissa perioder är det mycket strategiskt arbete, ibland är det många rekryteringar som ska göras och så går mycket tid till att vara bollplank och problemlösare tillsammans med mitt team.

Vad gör du på fritiden

Jag träffar vänner och tränar mycket, jag går på pass på gymmet, dansar, går på yoga och springer, Jag tycker mycket om att vara ute. Ett stort intresse är att dyka – helst utomlands och gärna tillsammans med hajar.

Har du några lifehacks 

Jag försöker förenkla livet och automatisera så mycket som möjligt i hemmet. Jag använder röststyrning och nu senast har jag installerat teknik så att jag kan styra alla lampor i hemmet med hjälp av rösten. Dammsugaren är också fantastisk – det är så skönt att kunna säga till den att det är dags att städa.

Så vill jag att mina medarbetare ska beskriva mig 

Jag vill stå för ett positivt och framtidsinriktat ledarskap och inspirera till nya sätt att ta sig an problem. Jag vill uppmuntra till mod och kreativitet. Jag vill vara tillgänglig, engagerad och utmana – men ge stöd. Jag hoppas att jag uppfattas som faktainriktad, rättvis och tydlig. Och så tror jag att jag uppfattas som autentisk och lugn.

Mitt starkaste minne från studietiden på LTH

När det gäller studier är det en kurs i programvaruutveckling av stora system. Det var en annorlunda kurs som var så rolig och verklighetsnära. Dessutom mötte jag en av mina bästa vänner där. Utöver det tyckte jag väldigt mycket om att gå på spex och så klart Lundakarnevalen. Och så var jag ett stort fan av Gerdahallen.

Läs hela berättelsen 
Göm berättelsen 

Martina Kylebäck Wennerlöf, student

Utbildningen håller alla karriärsdörrar öppna, vilket är viktigt för mig, då jag har breda intresseområden.

Martina Kylebäck Wennerlöf

“Jag valde industriell ekonomi för att jag vill plugga något som jag inte tröttnar på, och som inte tvingar mig att begränsa mig i mina intressen.

På gymnasiet gick jag natur. Jag gillade matte och teknik - men också ekonomi. När jag började leta universitetsutbildning tittade jag efter en utbildning som kombinerade de många områden jag är intresserad av.

Eftersom jag inte riktigt visste vilken väg jag skulle ta, tog jag efter gymnasiet ett sabbatsår från studier, och skaffade en praktikplats via Tekniksprånget. Jag fick möjlighet att spendera fyra månader på Volvo cars, och följde företagets ingenjörer i deras jobb. Där insåg jag att det finns en enorm bredd i vilket slags jobb en ingenjör kan få. En ingenjör kan i princip göra vad som helst.

Med en ingenjörsutbildning får jag bredden, och på industriell ekonomi får jag dessutom ekonomi – vilket gör mig ännu bredare. Vill jag jobba med ren teknik, så kan jag göra det. Om jag något år senare vill fokusera mer på ekonomi, så kan jag göra det. Utbildningen håller alla karriärsdörrar öppna, vilket är viktigt för mig, då jag har breda intresseområden.

Utbildningen har en variation i studierna som gör att det aldrig blir tråkigt. Det är inte ofta vi läser bara ett ämne. Har vi exempelvis en matematikkurs byts det sedan av mot mer samhällsvetenskapliga ämnen som ekonomi och marknadsföring.

Jag uppskattar också att vi får själva tidigt får anpassa utbildningen efter våra egna intressen. Redan tredje året väljer vi en teknikprofil, och år fyra väljer vi specialisering. Att som student veta att utbildningen inte fastnar i ett och samma läge, utan du får göra val och anpassningar allt eftersom, känns väldigt bra.

Jag kommer från Göteborg, och att Lund är en studentstad gjorde det extra lockande att flytta hit. Min bild av studentlivet var att det mesta kretsade kring engagemang i nationer. Så det var en stor överraskning när jag insåg hur stor och sammansvetsad sektionen är. En sektion är studentkårens avdelning för en särskild utbildning. På Industriell ekonomi heter den I-sektionen.

I-sektionen har en stor och mångsidig verksamhet. Vi driver allt från näringslivs- och entreprenörskapsprojekt, till mer interna sociala event som sittningar. Jag är själv aktiv i sektionens PR-utskott, där vi jobbar aktivt mot ungdomar för att de ska få upp ögonen för industriell ekonomi.”

Läs hela berättelsen 
Göm berättelsen 

Gustav Christensen, student

Utbildningen kombinerar matematik och teknik med ekonomi och management, med andra ord en väldigt bred utbildning.

Gustav Christensen

Gustav läser sitt fjärde år på civilingenjörsutbildningen i industriell ekonomi. Efter gymnasiet ville han läsa en utbildning som kombinerade hans intresse för de naturvetenskapliga ämnena med ekonomi och management. Industriell ekonomi kom tidigt upp som ett alternativ eftersom att utbildningen innehöll matematik och teknik kombinerat med ekonomi. Gustav hade även hört mycket gott om utbildningen. 

– Man får förståelse för ekonomiska begrepp och teorier, samtidigt som man utvecklar en problemlösningsförmåga från all matematik och teknik.

Dagarna på utbildningen beskriver Gustav som ganska fullspäckade med mycket schemalagd tid, både i form av föreläsningar, övningar och laborationer. Det är dock bara vissa moment som är obligatoriska att närvara på, medan andra är frivilliga. 

– Jag brukar själv föredra att delta på så mycket moment som möjligt för att det underlättar vid självstudier. Gemensamt för samtliga civilingenjörsprogram på LTH är att många kurser innehåller matematik, så studierna består ganska ofta av uträkningar i någon form.

Det bästa med utbildningen beskriver Gustav är möjligheterna efteråt. Tack vare utbildningens bredd finns det möjlighet att arbeta inom de flesta branscher.

– Jag är intresserad av många olika branscher, men jag gillar att jobba med andra människor. Så i framtiden ser jag mig själv jobba med olika typer av problemlösningar tillsammans med mina kollegor, gärna i Stockholm eller utomlands.

Läs hela berättelsen 
Göm berättelsen 

Emma Ekström, teknisk projektledare, Lime Technologies

Till vardags blandar jag kundkontakt med programmeringsutmaningar. Det är en spännande balans och jag tänker inte så ofta på mig själv som en ingenjör i den klassiska bemärkelsen utan ser mig snarare som en projektledare.

Emma Ekström

Emma Ekström ville inte bli ingenjör när hon var yngre, men idag är hon uppskattad teknisk projektledare på Lime Technologies och jobbar med projektledning och programmering varje dag. Vad hände egentligen?

Emma kom till Skåne från Täby inför gymnasiet och läste Naturvetenskaplig linje med hästprofil men tyckte att de tekniska ämnena var mest intressanta.

- Min pappa jobbar som ingenjör och jag visste att jag ville göra mer än att rita maskiner. Men under gymnasiet så drogs jag åt det mer tekniska ämnena, särskilt matematik, och tänkte att “Äsch, jag provar”!

Hon började på civilingenjörsprogrammet i Industriell ekonomi och märkte snabbt att ingenjörsyrket var betydligt mer varierat än hon först hade trott.

- Under den första tiden läste vi grundkurser i flera olika ämnen och det var då jag hittade programmeringen. Det var nytt och roligt och ju mer jag utmanade mig själv, desto mer gillade jag det. Så pass att jag under mina sista två år valde att specialisera mig inom just data.

Idag jobbar hon som teknisk projektledare på Lime Technologies som säljer och anpassar tekniska system för att förenkla företags vardag. Arbetet är både socialt och tekniskt samtidigt.

- Till vardags blandar jag kundkontakt med programmeringsutmaningar. Det är en spännande balans och jag tänker inte så ofta på mig själv som en ingenjör i den klassiska bemärkelsen utan ser mig snarare som en projektledare.

Emma uppmuntrar den som är nyfiken på teknik och människor att läsa industriell ekonomi.

- Du får många chanser att hitta just det som passar dig, och en kraftfull examen med stora möjligheter.

Läs hela berättelsen 
Göm berättelsen