Skip to main content

Topplacering för LTH-lag i en av världens största programmeringstävlingar

- Vi gjorde det igen! I torsdags visste jublet inga gränser när Björn Magnusson och hans LTH-lag kom på femte plats i Google HashCode. En programmeringstävling med 6500 lag över hela världen.

Stefan Danielsson – Published 5 March 2019

19 av dessa lag gnuggade geniknölarna i separata rum på LTH under beskydd av studentföreningen Code at LTH.

I höstas gjorde LTH-laget high-five efter segern i Nordiska Studentmästerskapen i programmering. Björn Magnusson läser datateknik liksom Jonatan Nilsson. Lars Åström studerar teknisk matematik och kvartettens coach Måns Magnusson arbetar med programmering på Universitetssjukhuset.

De skattar denna framgång högre eftersom tävlingen är öppen för hela världen. I april väntar finalen i Dublin.

Laget har svetsats samman under intensiva perioder, som bland annat resulterat i två veckors träningsläger i Barcelona.

- Vi måste få ingång ett bra samarbete inom laget så att var och en vet sin roll. Då kommer idéerna automatiskt, säger Björn Magnusson som avslöjar att programmerarna gjorde en high-five även denna gång.

- Även om vi börjar vänja oss en smula vid framgång. Det här var ett kvitto på att vi ligger i topp, säger Björn Magnusson och skrattar.

Tävlingen gick ut på att sätta ihop ett bildspel med hjälp av 80 000 bilder genom att skriva ett datorprogram som analyserade och valde ut bilderna i en bestämd ordning. Vitsen är att ”tänkandet” deltagarna demonstrerar ska gå att överföra till verkliga livet. Genom att konstruera smarta regler ska bilderna identifieras automatisk. Tävlingen är tänkt att likna de utmaningar deltagarna kan ställas inför i arbetslivet. Google photos sätter till exempel ihop bildspel automatiskt, men inte av 80 000 bilder.