Hoppa till huvudinnehåll

Tekniklöftet i Sofie Woge

Industridesignern och LTH-alumnen Sofie Woge har hittat sin passion: att skapa hjälpmedel som maximerar friheten och minskar känslan av att vara sjuk.

– Publicerad den 30 July 2017

Sofie Woge har utvecklat ett robotiserat greppverktyg för personer som förlorat styrkan i händerna på grund av ålder eller sjukdom. För detta har hon fått pris av Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, som utnämnt henne till ”Årets tekniker – Tekniklöftet”.

Sofie Woge gjorde delvis sitt examensarbete vid den amerikanska rymdstyrelsen NASA. Idag driver hon företaget Tendo från en inkubator i Danmark.

– Jag ser en möjlighet att hjälpa personer som inte kan leva det liv som andra tar för givet. Jag vill utmana de stigmatiserade hjälpmedel som finns på dagens marknad, där fokus ofta ligger på en funktion. Jag vill använda design som ett verktyg inte bara för att maximera friheten, utan också för att minska känslan av att vara sjuk.

I sina studier har
Sofie Woge funnit att många av dagens hjälpmedel får användare att känna sig sjukare än de faktiskt är. Skälet till detta är, menar hon, att produkterna ofta ”skriker” hjälpmedel och är stora och klumpiga.

– Användare som jag har stött på söker något diskret, en produkt som jobbar med dem på ett så naturligt sätt som möjligt, så att de kan återgå till den person de vill vara. Tendo ska kännas som en naturlig förlängning av kroppen och assistera vid behov, utan att ta över ens identitet.

Sofie Woge ser inget alternativ till att utnyttja sina kunskaper för att hjälpa andra:

– Jag har möjlighet att bidra till högre livskvalitet, självständighet och en bättre självbild för individer. Vad kan vara en starkare drivkraft än detta?

I Sofie Woges arbetsvecka finns det få ”normala” dagar eftersom hon ofta är ute och reser, sammanträder och ”pitchar”, men under en lugnare vecka hinner hon skicka in ansökningar och planera ha möten kring uppdateringar och mål med de nya team-medlemmarna Robin Gustafsson och Pontus Renmarker.


LTH-alumnens dröm är att fortsätta på samma spår och att inom fem år ha ett designföretag med fyra till sex anställda som skapar fler produkter för andra kroppsdelar, men med samma vision. Företagets slogan ”For people, not symptoms” ska avspeglas i produkterna.

– Jag har hittat min passion, att skapa för att förbättra livet för människor, och jag är överlycklig att jag kan göra detta. Målet är att både företagets produktportfölj och företaget i sig på sikt ska växa.


Text: Tiina Meri