lu.se

LUNDS TEKNISKA HÖGSKOLA

Lunds universitet

Denna sida på svenska This page in English

Så syns du bättre i media

2014-05-23

Ny Tekniks chefredaktör Susanna Baltcheffsky

I slutet av februari träffade ett trettiotal LTH-forskare tidningen Ny Tekniks chefredaktör Susanna Baltcheffsky. Här är några av hennes tips till våra forskare om hur man bättre syns i media:

  • Väck känslor! Framgångsrika forskningsresultat i all ära, men en bra nyhet får också gärna väcka känslor. Det gör att resultaten sätts i ett sammanhang – och fångar den stressade redaktionens intresse.
  • Förklara nyhetsflödet: Ny Teknik vill både förklara teknikutvecklingen samt förklara samhällsutvecklingen ur ett teknikperspektiv - och det är inte riktigt samma sak.  Till detta behövs experter. Tveka inte att höra av dig om du kan bidra med en idé eller din kompetens.
  • Ring och skriv. Vill du komma i kontakt med tidningen, hör av dig till nyhetschefen, eller ännu hellre, direkt till relevant ämnesreporter. Oftast behöver samtalet följas upp med något skriftligt – håll det i så fall kort. Håller du inte med vad som står i tidningen – hör av dig till journalisten som skrivit artikeln. Det kan vara ett tillfälle att få fram sitt eget budskap.
  • Glöm inte resultaten: Många forskare nyhetstipsar gärna när de får anslag. Men när projektet är i slutfasen och resultaten publicerade hör färre av sig. Det är synd, för resultaten är oftast betydligt mera nyhetsmässiga att kommunicera. Så lyft också på luren även om du mentalt redan befinner er i ett nytt projekt.
  • LTH-nytt och LUM. Flera Ny Teknik-journalister läser och plockar gärna nyheter från det som står i universitetets tidningar LTH-nytt och Lunds universitets magasin, LUM. Se därför till att synas så mycket som möjligt också i dessa kanaler.
  • Extramaterial på webben. Webben är viktig på flera sätt. En gammal webbartikel kan plötsligt få förnyad aktualitet. Artiklarna kan också bli längre – webben är ju oändlig - och ge plats för exempelvis att länka till en originalrapport eller bädda in egenproducerat filmmaterial.
  • Tänk på Google: För Ny Tekniks del kommer 25 procent av webbläsarna från Google där de ofta sökt på ett visst ämne.  Många letar sig också sig också fram via sajtens egen sökfunktion.
  • Kontakta gärna LTH:s pressansvarige (undertecknad) för tips, råd och skrivhjälp. Eller läs här www.lu.se/tipsorad

Kristina Lindgärde

FAKTA: Ny Teknik är en veckotidning och webbsajt med nyheter och debatter inom teknik och ingenjörsvetenskap. Tidningen distribueras bland annat till samtliga medlemmar i fackförbundet Sveriges Ingenjörer. Samma fackförbund ger för övrigt också ut magasinet Ingenjören som kommer ut fem gånger per år