lu.se

LUNDS TEKNISKA HÖGSKOLA

Lunds universitet

Karriär

Olle Landin, medgrundare av FEO Media och utvecklare av appen Quizkampen

Olle Landin. Foto: Polina Mozgovaya.

Jag valde InfoCom på grund av mitt intresse för media och kreativt skapande. Utbildningen innehåller en hel del kurser i kommunikation under de första tre åren, men genom att välja inriktning mot användbarhet och design i min master kunde jag fokusera på det jag tycker är mest spännande. 

Med en bra utbildning i botten har du mycket lättare att ta dig fram. Matte och den typen av kunskap hade till exempel varit jobbigt att lära sig i efterhand. Och användbarhetskurserna var verkliga ögonöppnare – du måste anpassa världen efter hur folk använder tekniken, och inte låta tekniken i sig styra. Som student har du även möjlighet att gå på olika typer av inspirationsföreläsningar utanför din utbildning. På det sättet fick jag inspiration av andra, bland annat när det gällde att starta eget.

Du och dina kollegor utvecklade appen Quizkampen under studietiden? Berätta!

Jag och tre kompisar började göra appar tillsammans under 2010. Vi träffades en helg i månaden och försökte göra klart en app varje gång. Det blev inte jättebra kvalitet, men var ett bra sätt att komma igång. Jag tror att du behöver slutföra projekt för att komma framåt. Vissa månader blev det inte mycket annat än jobb och plugg, men du får vara beredd på uppoffringar. Du har alla möjligheter när du är student, det blir svårare att hinna med sen.

Året efter föddes idén till Quizkampen och vi fokuserade på den under flera helger och kvällar istället. Appen släpptes 2012, och blev en succé i Sverige direkt. Vi startade företaget i samma veva. 

Hur går det för Quizkampen och företaget idag?

Vi har vuxit otroligt mycket som bolag och har fortsatt expandera Quizkampen löpande. Idag har appen laddats ner 84 miljoner gånger (februari 2016). Pengarna har investerats i nya översättningar för över 20 länder. Under året släpper vi appen i Afrika, och vi har precis släppt en ny pilotversion för företag, med fokus på internutbildning. Samtidigt har vi nya spel på gång inom området ”addictive learning”, som handlar om hur vi kan använda spel för att folk ska lära sig saker. 

Har du några tips till den som vill jobba med spelutveckling? 

Självklart är det viktigt med en utbildning, men det räcker inte hela vägen. Du måste också ha tillämpat det du lärt dig, så passa på att göra det medan du pluggar. Jag kan varmt rekommendera lokala arrangemang av Game jams, där utvecklare träffas under en hel helg och gör spel och tävlar mot varandra i grupper. Se också till att arbeta med människor som kan annat än det du kan. Att ta fram en app eller ett spel kräver inte bara tekniskt kunnande, du behöver ta in många olika kompetenser, så som duktiga grafiker, någon som är bra på att skriva och så vidare.