Högskoleingenjör i Datateknik

180 högskolepoäng  •  3 år  •  Högskoleingenjörsexamen

Myad Tahajody

Redan efter andra året på utbildningen har jag genom kontakter och annonser fått flertalet jobberbjudanden som jag fått tacka nej till på grund av för lite tid.

Myad Tahajody

Bland världens största företag hittar vi många IT-företag 

och det är en trend som verkar fortsätta framöver. 

Jag har sedan innan ett intresse för det mesta inom teknik 

och det hade varit en väldigt häftig känsla att vara en del av utvecklingen. 

Det kändes därför självklart att börja studera Datateknik på LTH. 

Ingenjörshögskolan ger mig en stabil grund till att antingen börja arbeta 

eller studera vidare efter examen. Att ha den flexibiliteten 

är viktig för mig då jag började studera fem år efter studenten 

och inte visste om jag ville ta mig an en femårig utbildning. 

Studierna är tuffa och det höga tempot oroade mig i början men 

tack vare alla studiecirklar, SI-ledare och engagerade studenter 

har det gått väldigt bra, även utan någon tidigare kunskap inom programmering. 

Redan efter andra året på utbildningen har jag genom kontakter och annonser fått

 flertalet jobberbjudanden som jag fått tacka nej till på grund av för lite tid. 

Man känner sig eftertraktad och det är en väldigt lugnande känsla inför framtiden. 

Om man ser till hela utbildningen är de praktiska projektlika kurserna absolut roligast, 

då börjar man inse vad alla teoretiska kurserna är till för.

Läs hela berättelsen 
Göm berättelsen 

Möt Pontus Hagberg

"Det är väldigt lärorikt att få komma ut på en arbetsplats och se hur det går till i verkligheten."

Pontus Hagberg

Pontus Hagberg går raka vägen från studier till jobb. Under våren gjorde han sitt examensarbete på it-bolaget Tactel i Malmö. Det gav honom inträdesbiljett till arbetslivet.

"Det är väldigt lärorikt att få komma ut på en arbetsplats och se hur det går till i verkligheten", säger Pontus som fick chansen att visa framfötterna under terminen på Tactel. Företaget gillade det han gjorde och erbjöd honom jobb efter studierna, och han tackade ja.

Utbildningen innehåller många praktiska moment och samarbeten med företag, vilke Pontus ser som en stor fördel. Under tredje året fick studenterna göra ett verkligt uppdrag för en grundskola i Perstorp, berättar han.

"Utmaningen var att utveckla en mobilapp som kan fungera som undervisningsmaterial för eleverna när de är ute i naturen. Det blev till slut en app-quiz, som går ut på att barnen får svara på olika frågor beroende på var de befinner sig geografiskt", säger Pontus.

Läs hela berättelsen 
Göm berättelsen