lu.se

LUNDS TEKNISKA HÖGSKOLA

Lunds universitet

Denna sida på svenska This page in English

SI-samarbete med gymnasiet

SI-samarbete mellan LTH och gymnasieskolor

Supplemental Instruction (SI) är ett akademiskt stödprogram med stor internationell spridning. SI bygger på ett förhållningssätt till lärande där inre motivation och nyfikenhet är centrala drivkrafter. Studenter får genom samverkansinlärning i grupp hjälp att lyckas på "svåra" kurser.

I samverkan mellan LTH och gymnasieskolor genom SI knyts verksamheten till kurser i matematik, fysik eller kemi för årskurs 1-3, vanligen på natur- eller teknikprogrammen. SI sker i möten om ca 5-15 elever där diskussionen leds av en LTH-student. Studenten fungerar som diskussionsledare i arbetet med att försöka förstå "svåra" saker i kurserna. SI-ledaren initierar olika lärandeaktiviteter och har en uppmuntrande och stödjande roll. Alla LTH-studenter som är SI-ledare har genomgått en utbildning där hen fått verktyg att använda under sin sejour som SI-ledare.

Mer information om SI-samarbete med LTH finns här