lu.se

LUNDS TEKNISKA HÖGSKOLA

Lunds universitet

Denna sida på svenska This page in English

Mot koldioxidutsläppen: Ny plastfilm ger vatten som avfall kan rädda världen från växthusdöd

En liten plastfilm kan hjälpa till att rädda världen från koldioxidutsläpp och undan växthusgaser. Utvecklaren är en ung forskare vid LTH i Lund, Benoît Lafitte, 27.

Hans nya supereffektiva plastfilm (membran) ska finnas i bränsleceller vid kraftframställning och medverka till att enda avfallet efter bilar, bussar, hus och industrier blir – vatten.

– Om 20 år massproduceras dessa membran och då har alla nytta av det, säger han.

På måndag lägger han fram sin doktorsavhandling vid Kemicentrum på LTH i Lund.

Bränsleceller kan komma att utklassa vanliga oljeberoende och klimatförstörande förbränningsmotorer.

Runt om i världen satsas miljarder på forskningen kring bränsleceller och forskaren Benoît Lafitte vid Lunds Tekniska Högskola, LTH, har tillsammans med en rad internationella forskare och med stora summor internationella pengar under de senaste åren arbetat med att effektivisera bränslecellerna.

Nu är han klar med sin del och disputerar.

Genom membranet effektiviseras framställningen av bränslecellskraften genom att det protonledande membranet fästs mellan elektroderna och förbättrar överföringen. Mer kraft kan då utvinnas ur dem på ett bättre sätt.

Membranet är tillverkat av aromatiska polysulfoner. Det ger de högpresterande termoplasterna med utmärkta kemiska, mekaniska och termiska egenskaper.

Membranet tillverkas än så länge i liten skala och är dyrt.

– När man kan göra framställningen billig och konkurrenskraftig kommer den att vara till nytta för alla, säger Benoît Lafitte med stor övertygelse. Det kan då användas till bränsleceller i bilar, industrier, datorer, kameror – ja, överallt där det behövs energi.

Framtidens samhälle kallar han för följdriktigt för vätgassamhället. Men säger också att vägen dit är ganska lång. Infrastrukturen måste förändras, och man behöver nya lösningar för hur grafit, platina och stål till själva bränslecellen ska produceras. Nya lösningar för förvaring av vätgas behövs också.

Redan i mitten av 1800-talet kände man till bränsleceller men det är först med det överhängande klimathotet som forskningen och utvecklingen tagit fart på allvar eftersom finessen med bränslecellerna är att elektrisk energi kan utvinnas ur ren vätgas och restprodukten blir vanligt vatten.

På prov körs redan några bilar med bränsleceller, och särskilt i USA satsar man miljarder på tekniken samtidigt som bilindustrier runt om i världen samarbetar för att hitta nya lösningar

Men för Benoît Lafitte är det inte bara bilar – det är hela samhället som ska ha ett nytt slags energi.

– Det behövs mycket forskning ännu, säger Benoît Lafitte som genom utvecklingen av membranet bidrar med ett steg i riktning mot en koldioxidfri värld.

Efter sin disputation kommer han att bege sig till Frankrike och ett stort forskningscenter. Där ska han fortsätta sitt framtidsarbete tillsammans med kollegor från hela världen.

Benoît Lafitte är fransman och kom till LTH i Lund via utbytesprogrammet ERASMUS. De senaste fem åren har han arbetat i laboratoriet på LTH med att utveckla membranet.

Disputationen äger rum
Måndagen den 26 februari
Plats Kemicentrum i Lund i rum K:B
Tid 10.15

VÄLKOMNA!

Benoît Lafitte är anträffbar på följande tfn:
Tel: 046 - 222 82 79
Mobil: 0704 - 09 45 24
046 222 82 79 
E-post: Benoit Lafitte

Gun Lauritzson
2007-02-22

Foto: Gunnar Menander (fri publicering av bilderna)