Hoppa till huvudinnehåll

"Skogsmetanol kan göra Sverige oberoende"

Sverige kan bli oberoende av import av drivmedel, säger Martin Tunér, universitetslektor vid Förbränningsmotorer, i en intervju i Lantbrukets Affärstidning, ATL. Enligt Martin Tunér, som varit med om att utveckla världens mest effektiva metanolmotor, har den skogsbaserade metanolen en given plats när fossila bränslen ska fasas ut.

– Publicerad den 22 september 2016

"Elektrifiering tror jag är en viktig del av framtidens transporter. Frågan är hur vi kommer från idag till den hållbara framtiden? Jag tror att metanol är en viktig dellösning och möjlighet", säger docent Martin Tunér som är verksam vid LTHs motorlabb, där forskarna utvecklat världens mest effektiva metanolmotor.

Enligt Martin Tunér har den skogsbaserade metanolen en given plats när fossila bränslen ska fasas ut.


Läs mer om besöket i LTHs motorlabb:

http://www.atl.nu/teknik/flytande-el-i-tanken-skogsmetanol-kan-gora-sverige-oberoende/

 

Fakta /Metanol

Den största delen av metanolen tillverkas idag med naturgas som råvara, men även biomassa kan effektivt omvandlas till metanol. Det går också att tillverka metanol genom att med elektricitet plocka kol ur luftens koldioxid och väte ur vatten.

Fördelarna mot gasformiga drivmedel är att metanol är mer lätthanterlig, att den inte är explosiv som väte och inte påverkar växthuseffekten som metan gör vid utsläpp.

Fördelarna i jämförelse med diesel och bensin är möjligheten att tillverka metanolen från biomassa, och att den snabbt bryts ner vid spill i naturen och är lättare att släcka vid bränder.

En motor optimerad för metanol har högre verkningsgrad, högre effekt och lägre utsläpp. Metanol går att använda tillsammans med etanol och bensin i E85-systemet eller användas i metanolmotorer.

Metanol är, liksom fossila bränslen, giftig för människor. Den innehåller mindre energi än bensin och diesel och därför behövs större bränsletank för motsvarande räckvidd. Den är korrosiv och därför behövs samma material som i etanol/E85-motorer.