Hoppa till huvudinnehåll

Programmering införs i skolan – LTH ger råd till Skolverket

Skolverket har fått i uppdrag att ta fram planer för programmering i skolan, och både LTH och Vattenhallen Science Center bidrar nu med kunskap kring vad som behöver läras ut i det svenska skolväsendet.

– Publicerad den 5 februari 2016


Björn Regnell, professor vid institutionen för datavetenskap, har tillsammans med kollegor vid LTH och Vattenhallen Science Center drivit på för att datalogiskt tänkande och programmering ska läras ut inom ramen för det svenska skolväsendet.

När regeringen i höstas beslutade att Statens skolverk skulle få i uppdrag att se till att föreslå nationella it-strategier för skolväsendet ville Björn Regnell utbrista i ett ”Äntligen!”. 

- Sedan finns det en rad tänkbara fallgropar när datalogiskt tänkande och programmering ska införas i skolan. De största utmaningarna handlar om lärares kompetensutveckling, att det är befintliga lärare som ska utbilda elever i dessa ämnen, och om att lärarutbildningen ska ge den rätta kunskapen, säger Björn Regnell.

Tisdagen den 9 februari diskuterar skolverket under en workshop med sakkunniga om hur kunskaper ska definieras och inom vilka ämnen de ska läras ut. 

Björn Regnell har under ett par år betonat demokratiaspekten när han argumenterat för att införa datalogiskt tänkande och programmering på schemat i svenska grund- och gymnasieskolor.

- Ja, så är det. Tillväxtargumentet har hörts i många sammanhang, men jag tycker att allmänbildnings- och demokratiaspekten är minst lika viktig. Alla ska få chansen, inta bara några. Och det är skolan som kan ge den chansen. I ett samhälle där mjukvara och programvara i så stor utsträckning styr samhället, behöver alla kunskapen om hur kod blir till.

Om fler får barn och unga får prova, kommer fler att överväga möjligheten att välja programmering som en yrkesbana, säger professor Björn Regnell.

- Och i morgon behövs de programmeringskunniga. Inte bara inom it-sektorn, utan inom alla sektorer. 

 

FAKTA / Workshop om programmering och datalogiskt tänkande i skolan

Tisdagen den 9 februari deltar både LTH och Vattenhallen i en workshop med Statens skolverk. Omkring 100 personer från skolvärlden, akademin och näringslivet samlas på ProLab för att diskutera programmering och datalogiskt tänkande i skolan. Workshopen är ett samarbete mellan Linköpings Universitet, Lunds Universitet och Swedsoft, finansierat av Vinnova.

 

Regeringsbeslutet om uppdrag till Statens skolverk kan du ta del av här.