"För kunderna blir det lättare att fatta positiva beslut"
Ständigt ändrade regler och solenergibranschens stelbenta affärsmodeller har hittills avskräckt många potentiella kunder med seriöst intresse för solel, skriver tre LTH-forskare i en debattartikel i måndagens Svenska Dagbladet.
– Publicerad den 10 oktober 2016
Lars Bengtsson, professor i industriell ekonomi vid LTH, forskaren Jessica Lagerstedt Wadin och doktoranden Kajsa Ahlgren skriver i en debattartikel i Svenska Dagbladet att de i sin forskning om innovativa affärsmodeller inom småskalig solenergi har funnit helt nya sätt att sprida tekniken på marknaden.
Politiker, men också företag inom solelsbranschen, kan enligt LTH-forskarna blicka mot goda exempel i Tyskland, Nederländerna och Japan, liksom i delstaten Kalifornien. I den senare erbjuds kunder erbjuds en helhetslösning som kan liknas vid leasing.
Att kunderna uppfattar lösningen som "enkel" är också ett skäl till att modellen fått spridning i Kalifornien.
"Utan långsiktiga och tydliga regler, och utan kundvänliga affärsmodeller, finns inte förutsättningar för nytt företagande inom solel, och vi kommer då inte heller att få storskalig spridning i Sverige. Det vore olyckligt med tanke på de arbetstillfällen som kan skapas och de stora miljövinster som går att göra", skriver forskarna.
Läs hela debattartikeln:
http://www.svd.se/chans-for-solenergi-kraver-stabila-spelregler/om/naringsliv:debatt