Hoppa till huvudinnehåll

"För kunderna blir det lättare att fatta positiva beslut"

Ständigt ändrade regler och solenergibranschens stelbenta affärsmodeller har hittills avskräckt många potentiella kunder med seriöst intresse för solel, skriver tre LTH-forskare i en debattartikel i måndagens Svenska Dagbladet.

– Publicerad den 10 oktober 2016

Lars Bengtsson, professor i industriell ekonomi vid LTH, forskaren Jessica Lagerstedt Wadin och doktoranden Kajsa Ahlgren skriver i en debattartikel i Svenska Dagbladet att de i sin forskning om innovativa affärsmodeller inom småskalig solenergi har funnit helt nya sätt att sprida tekniken på marknaden.

Politiker, men också företag inom solelsbranschen, kan enligt LTH-forskarna blicka mot goda exempel i Tyskland, Nederländerna och Japan, liksom i delstaten Kalifornien. I den senare erbjuds kunder erbjuds en helhetslösning som kan liknas vid leasing.

Att kunderna uppfattar lösningen som "enkel" är också ett skäl till att modellen fått spridning i Kalifornien.

"Utan långsiktiga och tydliga regler, och utan kundvänliga affärsmodeller, finns inte förutsättningar för nytt företagande inom solel, och vi kommer då inte heller att få storskalig spridning i Sverige. Det vore olyckligt med tanke på de arbetstillfällen som kan skapas och de stora miljövinster som går att göra", skriver forskarna.

Läs hela debattartikeln:

http://www.svd.se/chans-for-solenergi-kraver-stabila-spelregler/om/naringsliv:debatt