lu.se

LUNDS TEKNISKA HÖGSKOLA

Lunds universitet

Denna sida på svenska This page in English

Robotar som kan kasta boll och visa känslor

2017-01-18

Civilingenjörsstudenter och masterstudenter i kognitionsvetenskap visar upp projekt som tagits fram under ledning av forskare från designvetenskap och kognitionsvetenskap. FOTO: Jenny Loftrup

Den 18 och 19 januari träffas några av framtidens innovatörer på LUX för att demonstrera och berätta om sina forsknings- och utvecklingsprojekt.

LTH-studenterna Martin Kareliusson (röd tröja) Filip Bottin (blå tröja) och Mikael Nilsson (grå tröja) läser den tvärdisciplinära kursen Innovativ interaktion, och de har lärt sin robot att kasta boll med en mjuk, mänsklig rörelse. De deltar under de två mässförmiddagar på LUX där studentdriven forskning och innovation visas upp.

– Det är roligt att visa upp vad man har gjort när det ligger så i framkant, säger Mikael Nilsson.

Markus Lindberg som läser kognitionsvetenskap har tagit fram en uttrycksfull robot tillsammans med två LTH-studenter:

– Det blir en mycket bättre slutprodukt när vi samarbetar. Jag kan inte koda en robot, men har kunnat bidra med information om hur mänsklig kognition fungerar och hur människor i olika kulturer uppfattar robotens uttryck.

Om en robot visar "känslor" underlättar det interaktionen med människor. Om robotar ges mänskliga rörelsemönster, ser mänskliga ut och uttrycker "känslor" vill människor kommunicera med dem. Det visar sig exempelvis vara lättare för människor att förstå instruktioner om det uppfattas som att roboten ger uttryck för en känsla.

 

Fakta / Innovativ interaktion – Studentdriven forskning och utveckling

Arton framtidsprojekt (se filmer om projekten) visas upp under två mässförmiddagar.
Tid: 18 och 19 januari
Plats: Foajén i LUX-huset, Allhelgonavägen 3, Lund.

 

18 januari kl 09.30-12.00

Styrning av smarta prylar via hologram

Kasta planeterna på plats i solsystemet – pedagogisk Virtual Reality? Det intelligenta hemmet – nu enklare än någonsin

Källkritik på riktigt – ett nytt pedagogiskt grepp i ett digitalt läromedel för mellanstadieelever

Ett Virtual Reality-klassrum för kontrollerade studier av verklighetens kaotiska lärmiljöer

Magiska skolgården – ett innovativt sätt att lära barn multiplikation

En humanoidrobot som kan konsten att titta på folk

En humanoidrobot som kan visa känslor

Att lära en humanoidrobot att kasta boll


19 januari kl 09.30-12.00

Framtidens virtuella klassrum – besök en glaciär!

Hjälp en tidsalv att utföra uppdrag för Professor Chronos – ett digitalt läromedel i historia för mellanstadiet

En humanoidrobot som vill titta på dig

En humanoidrobot som kan konsten att titta på folk

En humanoidrobot som kan slappna av

Smart interaktion med Internet of Things – en kognitiv utmaning 

En trestegsmodell som interaktionsmodell för framtidens Internet of Things

Perifer interaktion på din arbetsplats

Nudging you in the right direction

 

Projekten är forsknings- och utvecklingsprojekt som genomförts under höstterminen av civilingenjörsstudenter och masterstudenter i kognitionsvetenskap (åk 4 och 5), under ledning av forskare från designvetenskap och kognitionsvetenskap.