Hoppa till huvudinnehåll

"Bra VR blir man inte åksjuk av"

Enligt forskaren Mattias Wallergård står vi inför en revolution när virtual reality nu närmar sig en mogen fas. Ungefär som smarttelefonen gjorde för ett par år sedan.

– Publicerad den 17 February 2017

Dagens billiga, massproducerade VR-glasögon ger Mattias Wallergård, forskare med inriktning mot VR och interaktionsdesign, inte mycket för.

– De glasögon som säljs till överkomligt pris och som nu finns i många hem, gör folk mest åksjuka. Det kan avskräcka förstagångs-användare, resonerar han och tycker därför det var lite synd att Handelns utredningsinstitut, HUI, utsåg VR-glasögon till ”årets julklapp”.

För bra VR blir man inte åksjuk av, upplevelsen blir en helt annan, fastslår Mattias Wallergård.

– Bra VR finns att köpa men är ännu dyr. Men redan i vår kommer stora hemelektronik-tillverkare med produkter till en tredjedel av dagens pris, runt 3000 kronor. Därför hade det varit klokt av HUI att vänta ytterligare ett eller två år.


Men oavsett eventuell brist på tajming håller
Mattias Wallergård med om att VR har framtiden för sig.

– Absolut. VR håller på att normaliseras. Exempelvis tror jag att vi kommer att umgås mer via VR inom en ganska snar framtid. Via sociala medier kan vi kliva in i 360-filmer tillsammans och träffas via våra avatarer. Antingen på Nordpolen, om vi känner för det, eller rakt in i kompisens vardagsrum.

Vårt sociala behov driver utvecklingen. En annan psykologisk motor till förändring är vår nyfikenhet eller, möjligen, eskapism. Att själv, eller tillsammans med andra, upptäcka andra världar.

– Med VR går det att skapa storslagna upplevelser för vem som helst. Att djuphavsdyka eller klättra upp på Kilimanjaro blir plötsligt möjligt. Kanske en räddningsplanka för den som vill fixa hela sin ”bucket list”, säger Mattias Wallergård.

 

FAKTA / Mattias Wallergård

Jobbar som: Universitetslektor med inriktning mot interaktionsdesign.

Forskar om: Hur VR kan tillämpas som metod och verktyg inom t ex utbildning, hälsa, forskning och design. Exempelvis utvecklar han ”grön VR” tillsammans med SLU i Alnarp för att hjälpa stressade och utbrända personer. I ett annat projekt utvecklar han virtuella naturmiljöer för äldreboenden. Ett tredje handlar interaktiva VR-lärmiljöer för grundskolan.

Tips: ”Läs boken Ready Player One. Den kommer som Steven Spielberg-film nästa år, men missa inte att uppslukas av bokens visionära framställning av VR innan dess.”