lu.se

LUNDS TEKNISKA HÖGSKOLA

Lunds universitet

Denna sida på svenska This page in English

Racerhybriden bäst

Bäst på teknisk design och en tredjeplats totalt. Det blev resultatet i hybridbils-VM för studentlaget från LU Racing. Dessutom tog laget hem framtidspriset IEEE Engineering Future Award.

Förra året blev laget tvåa när tävlingen avgjordes på Silverstone i Storbritannien. I år har bilen fått en uppfräschning bland annat i form av nya batterier, ny mjukvara och en trimmad motor som bättre passar de amerikanska reglerna.

Laget fick maximala 200 poäng av 200 möjliga för sin tekniska design. I kombination med övriga moment i form av uthållighet, marknadsföring och hinderbana ledde detta till en tredjeplats totalt, efter Texas A&M och Brigham Young University. Totalt var 49 lag anmälda till tävlingen.

Läs mer på luracing.com

Fakta om LUR4

Vikt: 306 kilo utan förare.
Drivlina: Parallellhybrid med förbränningsmotor och
elmotor.
Förbränningsmotor: Encylindrig, fyrtakts Honda
CRF 250 F på 249 kubik. Effekten är 16 kW och vridmomentet
18 Nm.
Elmotor: Trefas induktionsmotor på 25 kW med ett
vridmoment på 160 Nm. Systemspänningen är 90V
och strömstyrkan 200 A.
Batteri: Väger 45 kilo och är byggt med 28 stycken
litium-järnfosfatceller.
Toppfart: 120 km/h
Acceleration: 0-100 km/h på 5 sekunder