lu.se

LUNDS TEKNISKA HÖGSKOLA

Lunds universitet

Denna sida på svenska This page in English

Coachar studenter

Förr: Studievägledare. Nu: Coach

Andreas Ahrens, teknisk nanovetenskap, har fått coachning av LTH:s Maria Sörensson och känner att han nu kan ta bättre beslut.
Ingemar Åkerberg visar upp några av de verktyg som LTH:s diplomerade coacher använder i kontakten med studenterna.

Förr var Maria Sörensson en vanlig studievägledare, som gav tips och råd åt studenter. Nu kan hon även titulera sig legitimerad coach. Tack vare det kan hon snabbare och effektivare hjälpa till med de funderingar och problem som studenterna har.

Sedan en tid tillbaka har LTH:s alla studievägledare fått coachutbildning och blivit diplomerade coacher. Som coach har Maria och hennes kollegor bland annat fått fler konkreta metoder att arbeta med. Nu kan hon lättare hjälpa studenterna att sätta ord på sina problem.

Maria Sörensson säger att coacherna fokuserar på förändringsprocesser och studenternas egna möjligheter. Som hjälp har coacherna olika verktyg, till exempel kort med olika värdeord på, lappar på golvet, vattenfärger och fingerfigurer.

– Med hjälp av verktygen blir samtalet illustrativt och väldigt konkret. I min roll som studievägledare blev det förr mycket diskussioner om sådant som egentligen inte är pudelns kärna, men som utbildad coach kan jag snabbt hjälpa studenterna att inventera sina egna förmågor, säger hon.

På LTH, liksom på andra många tekniska högskolor, är studierna intensiva vilket ställer höga krav på prestationer. Andreas Ahrens läser sista året på teknisk nanovetenskap. Han har fått hjälp av LTH:s coacher och säger att han tack vare coachningen har blivit bättre på att ta kloka beslut.

För Andreas blev korten med värdeord en god hjälp att sätta ord på sina känslor. På så vis fick han klarhet och en insikt i hur han skulle kunna angripa det bakomliggande problemet.

– Jag har känt ett behov av att prata, och med Marias hjälp har jag kommit fram till att problem bottnade i någonting helt annat än det som jag trodde. Jag har helt klart känt att jag har växt som människa och genom att jag har blivit coachad så kan jag själv även hjälpa andra, säger han.

Anders Frick


Snabbfakta om coachning på LTH:

  • Coachning är: Ett sätt att hjälpa studenter att inventera sin egen förmåga och motivation
  • Coachning är inte: En passiv leverans av goda råd.
  • Coachning ska ge: Bättre självinsikt och bättre självförtroende.
  • Coachning ska hjälpa studenter att åskådliggöra problem med hjälp av en verktygslåda
  • Coacherna på LTH är diplomerade och utövar yrket enligt International Coach Federations vedertagna standard och etiska regler. Coacherna har tystnadsplikt.