lu.se

LUNDS TEKNISKA HÖGSKOLA

Lunds universitet

Denna sida på svenska This page in English

Alumner som ger draghjälp

2014-12-11

– En elcykel kan ge lika mycket motion som en vanlig hoj, men man slipper slita i uppförsbackar och motvind, säger LTH-alumnen Rickard Olsson.

Visst var det en chansning när LTH-alumnen Rickard Olsson gick upp till chefen och sa upp sig från sitt välbetalda toppjobb. Men efter 13 år som sälj- och marknadsansvarig på olika företag inom elektronik- och automationsbranschen kände han att det var dags att göra något för miljön.

– Jag ville visa att grön teknik inte bara är bra för miljön, utan att den faktiskt kan bli lönsam för användaren.

Det här var i juli 2009. Under nio månader hade Rickard drivit upp sitt nya företag – My Eco – vid sidan av det ordinarie jobbet.

Nu gjorde han cykelbyggandet till en heltidssyssla och räknade kallt med att eldrivna tvåhjulingar var på väg mot ett genombrott även i Sverige. Det tror han fortfarande. Men startsträckan har blivit tuffare än väntat.

På kontinenten - och inte minst på andra sidan Sundet - rullar elcyklarna ut från butikerna på löpande band. Men i Sverige har det gått långsammare.

– Det är bara att konstatera att vi ligger en bra bit efter. Till stor del beroende på den politik som förs, tror Rickard Olsson. Han påpekar att i Danmark och Norge gynnas elfordon av mycket förmånlig beskattning.

– Och i länder som Frankrike, Spanien, Tyskland och Holland subventioneras elcyklar med upp till 4000 kronor av staten.

Ett växande intresse börjar dock märkas inom offentliga sektorn. Nyligen valde till exempel Malmö stad MyEco som leverantör av elcyklar.

De elcyklar MyEco designar tillverkas dels i Sverige och dels i Tjeckien.

E-City-serien består av unisexmodeller byggda i Tjeckien. E-Mini är en lätt minicykel, knappt 15 kilo, som passar husvagnen, husbilen, båten eller innerstadscyklisten och Wheeli är ett konverteringskit som på fem minuter förvandlar en helt vanlig cykel till ett eldrivet - eller rättare sagt elassisterat - fordon.

MyEcos svensktillverkade ”high performance-modeller”, Mtb och Hybrid byggs i egna lokaler i Lund/Hjärup. Båda är utrustade med helt ny teknik i form av en motor, elektronik och display som utvecklats och tillverkas av Höganäs AB.

Under två år som konsult på Höganäs deltog Rickard själv i utformningen av styrsystemet. Drivkällan är en transversalflödesmotor med delar som pressats av mjukmagnetiskt metallpulver enligt Höganäs egen Somaloyteknik. Den gör det möjligt att skapa små, starka detaljer i vilka former som helst, vilket bäddar för en lätt och effektiv konstruktion.

– Vridmomentet ligger på cirka 50 newtonmeter – väldigt högt för en elcykel, berättar Rickard Olsson.

Egentligen skulle det gå att ta ut betydligt högre effekt ur motorn än de 250 watt som kläms fram, men det är inte tillåtet enligt EU:s normer.

Personligen tycker Rickard att effektregeln är olycklig. Han tycker att det borde räcka med den bestämmelse som säger att elmotorn inte får tillföra mera fart när hastigheten är uppe i 25 kilometer i timmen.

– I en rejäl uppförsbacke har man användning för mer än 250 watt.

Mjukmagnetiska material är ett område där LTH bedrivit forskning sedan senare delen av 1980-talet och flera i gänget på Höganäs har en bakgrund från LTH.

Själv läste Rickard i mitten av 1990-talet till högskoleingenjör med elektronik som inriktning vid LTH:s dåvarande utbildning på Kockumsområdet i Västra Hamnen i Malmö. Idag är alumninätverket hans kontakt med läroanstalten.

Men, är inte elcykeln ett åkdon för lata?

– Nej, det där är en vanlig missuppfattning, särskilt här i Sverige, menar Rickard Olsson.

Han pekar för det första på att man faktiskt rör sig hela tiden. Elcykeln är till för att trampas. Krafttillskottet är bara en bonus som vidgar användningsområdet och gör motvind och motlut till uthärdliga prövningar.

– För det andra är elcykeln inte en konkurrent till vanliga cyklar utan snarare ett alternativ till bilen. Inte minst här i Öresundsområdet har vi fantastiska möjligheter att skippa bilen och ta oss fram på två hjul, menar Rickard Olsson.

TEXT: ANDERS GRÖNLUND

BILD: RAINER M WITHAGEN

FAKTA OM RICKARD OLSSON:

Bor: Lackalänga, Kävlinge

Familj: Sambo

Utbildning: LTH 1995-1996, IMH Business school, Malmö 2000-2002.

Jobb: Abacus Polar 1997-2005. Sverigechef Farnells (byggde upp den svenska verksamheten) 2005-2007. Regionchef Belden 2007-2009. Egen företagare, My Eco 2009 -. Konsult Höganäs 2011-2013.

FAKTA OM TRANSVERSALFLÖDESMOTORER:

En transversalflödesmotor skiljer sig från andra elektriska motorer genom att magneter och spolar ordnats så att magnetfältet är orienterat tvärs mot rotorns drivriktning. Fältet har dessutom en komplicerad rumslig utbredning.

Tekniken möjliggör ett stort kraftutbyte, jämn gång och slitstark konstruktion.

En nackdel är däremot att en stor del av det magnetiska flödet är svårt att utnyttja på grund av turbulens och läckage.

Det problemet kan delvis avhjälpas genom att magnetkärnorna görs av pressat metallpulver (SMC, mjukmagnetiska kompositmaterial) som fritt och utan onödig materialåtgång kan tillverkas i komplexa tredimensionella former.

Transversalflödesmotorer kan därför göras små och lätta men ändå ha stora vridmoment.


De igenväxta sjöarna på LTH:s campus ska nu rustas upp. Ansiktslyftningen innebär bland annat att sjöarna redan inom ett år kommer att nås av en eller flera stigar, få flera soldäck, ny belysning och kanske en grillplats. En...[läs mer]


Just nu pågår en ombyggnad av V-huset på LTH:s campus i Lund. En satsning på 300 miljoner kronor ska bland annat öka antalet grupprum, förbättra inomhusmiljön, fördubbla antalet studieplatser och ge utökade ytor för spontana...[läs mer]


Tidningen kom till under den korta period på 80-talet när LTH och matematisk- naturvetenskapliga fakulteten var sammanslagna och hade gemensamt kansli. Därför hette tidningen också LNTH-nytt från början. Initiativet kom från...[läs mer]


3,3 miljarder kronor kan kemiprofessorn Ulf Nilssons läkemedelskandidat mot den allvarliga och svårbehandlade sjukdomen lungfibros vara värd. TD 139 är namnet på läkemedelskandidaten som i början av november såldes på option till...[läs mer]


...forskare på LTH som nyligen sålt en läkemedelskandidat mot lungfibros med en option för 3,3 miljarder kronor. Försäljningen gjordes genom bolaget Galecto Biotech.[läs mer]


Under hösten kombineras lunch med populärvetenskapliga föredrag om mat och kemi. Sår är det i alla fall på Kemicentrum på LTH:s campus. Lunchföredrag har funnits på Kemicentrum de senaste fyra åren, men har då hållits i en...[läs mer]


...som tillsammans med bildanalysdoktoranden Yubin Kuang, programmeringsexperten Johan Gyllenspetz och databasgurun Peter Neubauer driver gatubildinsamlingstjänsten Mapillary som vi skrev om i förra numret av LTH-nytt.[läs mer]


Skolklasserna står på kö till Vattenhallen science center LTH, beläget på Lunds Tekniska Högskolas campus. Det börjar bli trångbott. Men nu finns arkitektritningar på en utbyggnad. I förslaget tredubblas ytan, från dagens 1000...[läs mer]


Visar post 25 till 32 av totalt 37.

Innehåll LTH-nytt 2014:2

Senaste nytt

Arkiv

Om tidningen

REDAKTION

  • Anders Frick (redaktör)

NOTISER

Inga nyheter i den här listan.